Sokak
szerint az e-learning és a távoktatás fogalma megegyezik, azonban
tapasztaltabbak szerint ez korántsem igaz. Lássuk, hogy miért is nem igaz ez az
állítás, miben különbözik a két fogalom. Két elmélet van a segítségünkre a
gondolkodásban.
-
Kovács
Ilma modellje
Kezdetben a
távoktatás sikeresnek volt tekinthető abban a felismerésben, hogy térben és
időben egymástól függetlenül is történhet tanulás és tanítás, tehát nem kell
feltétlenül egy helyen és egy időben lenniük a résztvevőknek. Korábban semmilyen technikai eszköz
támogatását nem igényelte, simán postai úton is meglehetett oldani ezt a fajta
formulát az oktatásban. A kifogásunkként felmerülhet, hogy ez nem volt 100%
hatékony, de ez nem feltétlenül igaz, ugyanannyira lehetett sikeres is, hiszen
ahogy azt az előző bejegyzésemből is leszűrhető, a kulcs mindig a hatékonyság.
A távoktatás és az
elektronikus környezet viszonya ennél fogva nagyon is hasonló: a tartalomfejlesztéssel
és a környezetnek a látványára koncentrál. Régen a papíralapú megoldással és
postai kommunikációval működve, aztán a tartalomelemzésre és az oktatási
folyamat kitalálására fókuszálva volt a hangsúlyosabb.
A ’90-es években
is még az volt a szokás, hogy nincsen szükség nagyobb elektronikus környezetre.
Postai úton, kazetták és papírok kiküldésével gondolták a megoldást a
távoktatásban. A 2000-es években már jobban dominált az elektronikus környezet
és kezdték egyre jobban felismerni, hogy a két formula egymásba konvertálható
és hasonló. A legjobb példa, hogy közös e-mailen keresztül történt meg a
kommunikáció egy fájlszerkezetben, ahelyett, hogy például google-csoportokat
alkalmazzanak.
Napjainkban a két
terület tehát egyre jobban közelít egymáshoz. Emlékszem, hogy az érettségire
készülve is volt olyan segítségem, hogy postán kaptam meg a tananyagot és annak
elemeit ilyenformán beleépíthettem a tételeimbe, ez pedig 2008-ban volt. Szóval
a hagyományban vett elemek nem szűntek meg teljesen, ugyanakkor a technológia
is folyamatosan változik, akár fejlődik.
A
tanulást támogató keretrendszerek megjelenésükkel nem csak tartalom- és
információcserére használták, hanem valamivel többre. Ilyen például a
moodle-keresztrendszer is, amely minőségi változást hozott az oktatásba és
megkönnyíti a mindennapi tanulást.
-
Komenczi
Bertalan elmélete
Szerinte
három nagyobb összetevő metszeteként lehet jellemezni az e-learninget. Ezek a számítógéppel segített tanulás (I.), az online web alapú tanulás (II.) és a távoktatás (III.). Önmagukba vizsgálva
különálló elemek, de ha összerakjuk őket, akkor az e-learning fogalma,
definíciója bontakozik ki.
I.
A
tanulási folyamatban felhasználjuk a számítógépet, segítjük a tanulást, mint
interaktív eszközt vesszük igénybe.
Remek
adattároló nekünk, a memóriánkat bővítjük ki gyakorlatilag egyes felfogásokban,
a tanulásról való gondolkodásunkat is átalakítja. Az információfeldolgozást
felgyorsítja, leegyszerűsíti a tevékenységet. A tanulást nagymértékben segíti,
kiegészíti különböző elemekkel, amelyek segítségével több szemszögből
vizsgálódhatunk.
Így
az interaktivitást is támogatja, sőt, visszacsatolhatunk különböző információkra
az internetet felhasználva, a hipertextek belinkelésével, amely nem lineáris
tanulási utat jelent. Ugyanakkor kritikus szemmel kell vizsgálódnunk
folyamatosan, ezt soha sem árt megjegyezni.
A
tanulás hatékonyságát nagymértékben fokozhatják például a multimédiás eszközök,
amelyek szintén a számítógép tanulásba való bevonásával jelentek meg, illetve
az animációk is ide tartoznak. A szemléltetés lehetőségei tehát fokozatosan
javulnak. Sőt, az interaktív táblák megjelenése is egyre sűrűbb, ha egy oktató
a felsőoktatásban nem használja ki ezeket a lehetőségeket, akkor szinte
biztosan kiválta a hallhatóság ellenszenvét.
A
szimuláció segítségével pedig valós folyamatokat modellezünk, ez is
látványosabb, minta csak rajzban tennénk meg ugyanezt.
A
virtuális valóság is idetartozik még, ez ma már online kapcsolatot feltételez,
így a tanulás kitágítható.
Az
órán elhangzott az is, hogy a számítógépterem nem a legszerencsésebb megoldás,
jobb ötlet lenne, ha minden terembe elosztanák inkább ezeket az eszközöket.
Valóban, jobban hangzik az utóbbi állítás, azonban a közoktatásban itt inkább a
számítástechnika órák megtartásáról van szó, hogy bizonyos számú gyerek együtt
tudjon ugyanarról tanulni és rögtön gyakorlatban ki is próbálni az
elhangzottakat. A jövőben azonban az interaktív eszközök szinte biztos, hogy
nagyobb tért fognak hódítani, hiszen a pedagógia vagy az andragógia területe
szélesebb lesz általuk és a módszertani lehetőségek is kibővülnek. A feltevéseknek,
amelyek az újtól való félelemről szólnak, vagy magától a technológiától való
rettegéstől, azoknak van alapjuk, hiszen nem elvárható senkitől sem, így egy
tanártól sem, hogy hirtelen változtasson a módszerein. Ha visszagondolok a
gimnáziumra, egy vagy két tanárom jut az eszembe hirtelen, aki igénybe vette
például a számítógépet. Biztos vagyok benne, hogy ez az arány javulni fog.
II.
Alapmotívum
az online környezet információcseréje, hálózatokkal összekapcsolt adatbázisokról
van szó, amelyek különböző lehetőségeket rejtenek.
Elképesztő
kommunikációs lehetőségeket rejt magában, multifunkcionális az egész, képek,
írások, hangok segítségével lehet támogatni például a tanulást. A kommunikáció
hatékonyságát vagy minőségét a sokszorosára tudjuk emelni. Internet
segítségével bármit elérhetünk gyakorlatilag, ami a tananyagunkhoz kapcsolódik.
Máshol tárolt információkat alkalmazunk, cégekhez is fordulhatunk akár a
tanulás támogatásában.
Az
internet nyitott információforrás, amely magába foglalja az online
tevékenységet, a forrásokat és az interaktív tartalomszolgáltatási
lehetőségeket egyaránt.
Komenczy
a kiterjesztett valóságot is ide sorolja, amely az információ sűrítéséhez
kiváló eszköz.
III.
A
távoktatás technológiai támogatása óriásit nőtt: mindez még több ellentmondást,
hiedelmet szőtt.
A
személyesség fontossága kiemelendő az oktatási folyamatban. A távoktatásban
nehéz ezt biztosítani, de mégis bizarrnak tekintik sokan, ha önmagukat kell
képviselniük, hiszen hiányzik sok elem, ami normális esetben természetes.
Például, ha nem látjuk a másikat, elsőre biztosan zavar vagy zavart mindenkit.
Akár a technikai gondokra is gondolok itt, a Second Life esetében is fura volt
látni a különböző kifejezéstelen karaktereket, és a hangok kavalkádját. Másfajta
világot teremt az egész virtuális távoktatás-féle közösségnek.
Időben
és térben nem független az oktatási szituáció, erről is már esett szó, hogy
különböző emberek különböző helyeken és időpontban tudják ugyanazt a tananyagot
elsajátítani. Rajtuk áll a megvalósítás.
Ugyanakkor
a távoktatásnál feltételezik azt is, hogy valaki képes önmagától tanulni,
azonban a rendszeresség hiánya miatt a tanulási folyamatban inaktívvá válhat az
ember. A kényszer hiánya lehet a legnagyobb gátja a távtanulásnak, a tanulási
kultúra így nagyban meghatározza a folyamatot. A külső motivációk vagy
kényszerítő erők nagyban befolyásolják a tanulót ezért szükségesek is!
=========
A
három előbb említett keret metszete az e-learning az elméletben. Mindezt három
különböző tényező szerint lehet megközelíteni:
1,
A didaktikai tervezés
A távoktatás
pedagógiai kérdés, nem technológiai, ebből kiindulva az oktatási tartalom
kiválasztása vagy formálása is ide tartozik. A távoktatás nem univerzális, ezt
a formát nem mindenhol lehet használni. Gondoljunk bele, a gyakorlati
oktatásnál nem ez a leghatékonyabb formula.
A szövegek
kidolgozása a primer (tananyaggal szoros összefüggésben álló) és secunder (a
tanulás folyamatot támogató, segítő) szövegekre osztható a tervezésnél.
A lineáris
tartalom hipertexté való formázása is ide sorolandó. Elágazások kerültek a
tananyagba, amelyek azért fontosak, hogy minél több kapcsolódási pontot
lehessen felfedezni, nem csak kiegészítésekkel kapcsolatban, hanem a megértés
szemszögéből nézve.
A didaktikai
tervezés része az is, hogy képet, hangot, animációt válasszunk a tananyaghoz, a
tanulási folyamatot segítő programelemek is ugyanígy.
Az értékelés,
főleg a távoktatásnál, meghatározó. A távoktatásnál azért is lényeges, hogy
folyamatos visszajelzésekkel szolgáljon. Azonban a motiváció fenntartása is
fontos, a hatékonyság szempontjából lényeges elem, főleg, hogy ne csak a kudarccal
találkozzunk. A személyre szabott értékelés lényeges szempont.
2,
A modularitás
Az
oktatási tartalom vagy tevékenység egységekre van bontva. Minél inkább
egységekre van bontva, annál részletesebb a tananyag. A rugalmasság ilyen
szempontból megjelenik ennél a részterületnél, a legsokoldalúbb, legszínesebb
oktatási folyamat így alakítható ki. Ez azonban még nem jelent eredményességet,
csak esélyt biztosít rá. A tanulási utak megadásánál lényeges, hogy az egyéni
képességeket is figyelembe vegyük, úgy alakítsuk ki, hogy mindenki a végére
jusson. Nem lehet túl szabályozott, de teljesen szabadon engedett sem a
folyamat.
3,
A rendszerszemlélet
Az
e-learning tevékenységében a tanuló áll a középpontban, és interakciókra épül a
tanárral, a társakkal vagy más segédeszközökkel, például a könyvekkel.
Interaktív illetve nem interaktív elemek is a részei.
Az
e-learning információkommunikációs eszközei az elektronikus tanulási
környezetben három nagyobb funkcióval bírnak, amelyeket figyelembe kell venni a
tanulási környezet kialakításánál:
-
rendszerszervező
funkció – oktatásszervezési feladat ellátása, folyamat szabályozása
-
információszolgáltató
funkció – személyre szabott interaktív forrás, értékelésnél fontos, sokoldalú
felmérés
-
kommunikációs
funkció – általában zárt, de elégítsen ki minden igényt
A technológia sokszor gyorsabban
változik, mint a hozzá kapcsolódó módszertan, egyszerűen az idő hiányában
alakulhat ez ki, tehát nincs idő arra, hogy létrejöjjön vagy kiforrjon egy
szilárd módszertan.
A gyors technológiai fejlődés gátolja
az attitűdök változását is, nincs elég idő máshogy viszonyulni.
Ilyen ellentétpárok:
-
lineáris
tanulás helyett hipermédia (már említettem, több eszköz bevonása),
-
instruktív
pedagógia helyett konstruktív pedagógia (személyre szabottság, az egyént
felépítve),
-
tanár
központúság helyett tanuló központúság (interaktivitás, egyéni igények),
-
befogadás
helyett a tanulás tanulása (hogyan tanuljunk),
-
iskolai
tanulás helyett LLL,
-
tömeges
oktatás helyett személyre szabott oktatás,
-
a
tanulás: kínlódás gondolkodás megváltozna a tanulás öröm és szórakozás
gondolkodásra,
-
a
közvetítő tanár helyett faciltáló tanár (segítő, koordináló)
Összegezve mindezek arra is mutatnak, hogy
tevékenységközpontúság alakuljon ki, a gyakorlat több szerepet kapjon, alkalmazni
is tudjuk az elméletet, vagy legalábbis hozzáigazítani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése