2012. március 11., vasárnap

Az oktatás környezete, az oktatás színterei


  •  Ha az oktatási környezetet vizsgálom, több egymástól különböző kategóriát tudok megkülönböztetni:

-          - kontakt oktatási tevékenység
A hagyományos értelemben vett oktatási környezetről van szó. Egy helyen vagyunk térben és időben, észleljük egymást, meta kommunikálunk a másikkal szemben, de semmilyen hálózatra nem csatlakozunk. Egymással sem feltétlenül építünk hálózatot vagy alakítunk ki kapcsolatot az oktatásban. Technikai eszközöket használhatunk. Nem feltétlenül frontális előadásról beszélünk, lehet ugyanígy csoportmunka vagy más eljárás. A folyamat és a tartalom zárt környezetben működik, menet közben nem változik, más tartalmakat is hozhat akár az oktató kívülről, de ez a terem falain belül marad. Az információs és kommunikációs folyamat általában nem elektronikus, ha például kihangosítót használunk, az a fizikai környezethez tartozik.
-         - online eszközökkel támogatott kontakt oktatási tevékenység
Itt is együtt vagyunk, látjuk és érzékeljük egymást, kommunikálunk. Annyiban tér el az előzőtől, hogy már különféle hálózatokat alakítunk és online eszközöket is felhasználunk. Megnyílik az osztályterem, de továbbra is az együtt töltött tevékenység a perdöntő. Tehát térben és időben azonos tevékenységet végzünk, hálózati kapcsolatokat létesítve. Az információs és kommunikációs folyamatok interaktív kapcsolatokat eredményeznek, a hallgatóság is produktív lesz a külső környezeten belül, környezetek között, esetleg a külvilág felé. Inkább számítógépeket részesít előnyben, mindenkinek saját lehetőséggel, hogy kapcsolatot létesítsen valakivel.
-          - blended learning környezet
Kevert típusú oktatási környezetet jelent: nem csak kontakt tevékenységről szól az oktatási folyamat, de már elkülöníthetők benne olyan részek, amelyet online vagy virtuális környezetben kell végrehajtani vagy megoldani. A hagyomány és az új keveredik. Szóval térben és időben változó az oktatási környezet egy része. Még inkább a személyes jelenlét szokott előtérbe kerülni, de online folyamatok is jelen vannak. Elválnak egymástól a feladatok, de a kontakt és az online tevékenységek aránya nem különbözik jelentősen. A nem kontakt tevékenység minőségi megoldástól is függ az eredményesség, de ne kényszer hatására kelljen megoldani ezeket a bizonyos feladatokat. Tudatosan tervezett az, hogy vannak olyan feladatok, amelyekhez nem kell feltétlenül együtt jelen lennünk, de a folyamatba és a célokhoz illeszkednek.
-         - a távoktatás, mint oktatási környezet
Nem zárja ki, hogy személyesen is találkozzunk (pl.: blogtalálkozó), de a folyamat, a többsége a feladatoknak egyértelműen virtuálisan zajlik. Tehát az oktatási folyamat csaknem egésze online kooperatív térben zajlik, térben és időben függetlenek vagyunk, de egyes feladatokban fel lehet oldani ezt a szabályszerűséget. A legfőbb kérdés az, hogy tevékenység – vagy tartalomközpontú legyen-e ez a környezet? Hiszen az utóbbi könnyebb, az egyénre bízzák, hogy a tartalmak elsajátítását saját maga megoldja. Az előbbi sokkal bonyolultabb, egyénhez igazodik, több módszertant használhatunk fel, interaktív – hatékonyabb, de kell egy facilitátor, felügyelő valaki. Közvetett folyamatszabályozási eszközök lépnek fel, itt nehezebb befolyásolni a résztvevőt, vagy terelni a folyamatban. Tudni kell figyelni a résztvevő tevékenységét.

  •  Az oktatási környezet technológiájának és eszközrendszerének egy lehetséges felosztása az alábbi:

- Kontakt osztálytermi tevékenység technológiája
Egy technika jelenik meg, amely támogatja az osztályteremben zajló folyamatokat, amelyet felhasználunk. Ilyenek például az interaktív tábla, a digitális taneszköz és tananyag, a különböző saját eszközök is, példának okáért a laptop vagy tablet.
ü- Szimuláció és számítógépes játékok az oktatásban
Ez is alapvetően kontakt tevékenységben vethető be. Ezt a kategória jól elkülöníthető, ún. komoly játékokat sorolhatunk ide. Vannak olyan játékok, amelyeket direkt azzal a céllal gyártanak, hogy különböző kompetenciákat vagy képességeket fejlesszenek vele. Tehát a cél a fejlesztés elsősorban, nem pedig a szórakozás funkciója, fejlesztő környezetek létrehozása. Hihetetlen, de például a Counter Strike fegyveres játék esetében a térlátásunk fejlődik, pedig ez biztos, hogy nem tudatosan erre a képességünknek a fejlesztésére alkották. Így a kategóriába azok a játékok kerülnek, amelyeknél a tudatosság jelen van a képességfejlesztésre, előre tervezett. A szimulációk is ide sorolandók, a legjobb példa a KRESZ tanfolyam erre az esetre, a táblafelismeréseknél eredményes lehet egy ilyen inger-gazdag játék.
ü- mLearning, mobil tanulási környezet
Kétféle csoportosítása lehetséges az értelmezés szemszögéből: az egyik, hogy bárhonnan, bármilyen eszközről vagy platformról hozzáférhetek a tartalomhoz és az információhoz. Másik felfogása, hogy bárhol képes vagyok ma már tanulni, tehát térbeli függetlenség lép fel. A lényeg, hogy hozzájussunk az oktatási tartalomhoz, ugyanakkor a kooperáció, a tevékenységközpontúság is fontos, mint szempont. Alapvetően tehát tartalomközpontú, és az egyéni tanulást erősítő szemléletmód.
ü - Online eszközrendszerek a tanulás támogatásában
A klasszikus webes alkalmazásokat és eszközöket sorolhatjuk ide. Például a megosztott google dokumentum vagy prezentáció, video megosztó stb.: bármi, ami online elérhető. Információ és tartalommegosztás a leglényegesebb cél, legyen az kép, hang, szöveg, mozgógép vagy hely. Cél még az interaktív oktatás támogatása. Közösségi és tartalomszolgáltatásba beépülő, integrálódó eszközökről is szó lehet.
ü - Online közösségek
Ez az, amikor a szó szoros értelmében vett közösségről beszélünk. Amikor csoport tagjai vagyunk, akiket közös cél- és értékfelfogás tart össze, azonos témában való érdeklődés, van valamilyen közös kapcsolódási pont. Az eredeti cél szerint nem tanulási környezetekről van szó, és nehéz is ebben környezetben értelmezni, de mégis lehet alkalmazni. Az időfelhasználásban is megjelentek jelentős mértékben, hiszen sokan több időt is rászánnak, tehát beépült az életvezetésébe az embereknek ez az információs és kommunikációs környezet, sokoldalúak és így praktikusak is az online közösségek. Viszont a tanórai és tanórán kívüli tevékenységekben kockázatokkal és kritikával is használandó.
ü - Online tanulási környezetek
Tanulási folyamat végigkövetése céljából jöttek létre. Itt nem szempont a közösségépítés, persze nem zárja ki ennek a lehetőségét. Például az ELTE e-learning rendszere sorolandó ide. Két nagy csoportja: LMS – tanulást menedzselő rendszerek (keretrendszert ad) illetve az LCMS – a tanulást és a tartalmat menedzselő rendszerek (tevékenységközpontú).
ü- Virtuális oktatási környezetek technológiája
Sokszor összekeverik az előző ponttal, de dimenzióbeli különbség áll fenn. Sokan a facebook-ot is ebbe a tartalomba teszik, holott kétdimenziós, nem pedig háromdimenziós a felület. Példának a Second Life-ot hozhatjuk. Tehát nem online környezetek, nem játék alapú környezetek, definícióban ezeket el kell felejtenünk, mert hiába hasonló a megjelenése, nem lehet olyan tevékenységet folytatni, ami a játékokra jellemző. A környezet és a személyek nem valósak, hanem formázottak, részben a valós oktatási folyamat technikai másolata, részben a valós környezet korlátaitól mentesített háromdimenziós tér. Egyfajta multimédiaként kezeljük, hiszen tetszőlegesen használható és online eszközökkel támogatható. A kommunikációról néhány szóban: azonnali és késleltetett üzenet, hang is lehetséges, ugyanakkor a gesztusok korlátozottak, legtöbbször ez jelenti a legnagyobb hiányérzetet, hogy a fontos metakommunikációs jelzéseket nem észlelhetjük, maximum a hanghordozást. Így általában nehezen indul, nehezen lépünk át ezen az akadályon. Ezen kívül a technikai problémák jelenhetnek meg hátrányként, viszont az online megoldásokat támogatja és egyfajta tanult tevékenységet is jelent.


Összefoglalásként a kapcsolatot az jelenti, ha a két nagyobb csoportot egymás mellé tesszük, egy adott oktatási környezetet fel tudunk építeni. Az oktatási környezet színterei illetve a technológiai és eszközrendszere nem minden esetben passzolnak egymáshoz, de átgondolva, előre tervezve és a hatékonyságot előtérbe helyezve ezeknek a struktúrák mentén tudunk haladni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése