- Ha az oktatási környezetet vizsgálom, több egymástól különböző kategóriát tudok megkülönböztetni:
-
- kontakt oktatási tevékenység
A hagyományos értelemben vett oktatási környezetről van szó.
Egy helyen vagyunk térben és időben, észleljük egymást, meta kommunikálunk a
másikkal szemben, de semmilyen hálózatra nem csatlakozunk. Egymással sem
feltétlenül építünk hálózatot vagy alakítunk ki kapcsolatot az oktatásban. Technikai
eszközöket használhatunk. Nem feltétlenül frontális előadásról beszélünk, lehet
ugyanígy csoportmunka vagy más eljárás. A folyamat és a tartalom zárt
környezetben működik, menet közben nem változik, más tartalmakat is hozhat akár
az oktató kívülről, de ez a terem falain belül marad. Az információs és
kommunikációs folyamat általában nem elektronikus, ha például kihangosítót
használunk, az a fizikai környezethez tartozik.
- - online eszközökkel támogatott kontakt
oktatási tevékenység
Itt is együtt vagyunk, látjuk és érzékeljük egymást,
kommunikálunk. Annyiban tér el az előzőtől, hogy már különféle hálózatokat
alakítunk és online eszközöket is felhasználunk. Megnyílik az osztályterem, de
továbbra is az együtt töltött tevékenység a perdöntő. Tehát térben és időben
azonos tevékenységet végzünk, hálózati kapcsolatokat létesítve. Az információs
és kommunikációs folyamatok interaktív kapcsolatokat eredményeznek, a hallgatóság
is produktív lesz a külső környezeten belül, környezetek között, esetleg a
külvilág felé. Inkább számítógépeket részesít előnyben, mindenkinek saját
lehetőséggel, hogy kapcsolatot létesítsen valakivel.
-
- blended learning környezet
Kevert típusú oktatási környezetet jelent: nem csak kontakt
tevékenységről szól az oktatási folyamat, de már elkülöníthetők benne olyan
részek, amelyet online vagy virtuális környezetben kell végrehajtani vagy
megoldani. A hagyomány és az új keveredik. Szóval térben és időben változó az
oktatási környezet egy része. Még inkább a személyes jelenlét szokott előtérbe
kerülni, de online folyamatok is jelen vannak. Elválnak egymástól a feladatok,
de a kontakt és az online tevékenységek aránya nem különbözik jelentősen. A nem
kontakt tevékenység minőségi megoldástól is függ az eredményesség, de ne
kényszer hatására kelljen megoldani ezeket a bizonyos feladatokat. Tudatosan
tervezett az, hogy vannak olyan feladatok, amelyekhez nem kell feltétlenül
együtt jelen lennünk, de a folyamatba és a célokhoz illeszkednek.
- -
a távoktatás, mint oktatási környezet
Nem zárja ki, hogy személyesen is találkozzunk (pl.:
blogtalálkozó), de a folyamat, a többsége a feladatoknak egyértelműen
virtuálisan zajlik. Tehát az oktatási folyamat csaknem egésze online kooperatív
térben zajlik, térben és időben függetlenek vagyunk, de egyes feladatokban fel
lehet oldani ezt a szabályszerűséget. A legfőbb kérdés az, hogy tevékenység –
vagy tartalomközpontú legyen-e ez a környezet? Hiszen az utóbbi könnyebb, az
egyénre bízzák, hogy a tartalmak elsajátítását saját maga megoldja. Az előbbi
sokkal bonyolultabb, egyénhez igazodik, több módszertant használhatunk fel,
interaktív – hatékonyabb, de kell egy facilitátor, felügyelő valaki. Közvetett
folyamatszabályozási eszközök lépnek fel, itt nehezebb befolyásolni a
résztvevőt, vagy terelni a folyamatban. Tudni kell figyelni a résztvevő
tevékenységét.
- Az oktatási környezet technológiájának és eszközrendszerének egy lehetséges felosztása az alábbi:
- - Kontakt osztálytermi tevékenység
technológiája
Egy technika jelenik meg, amely támogatja az osztályteremben
zajló folyamatokat, amelyet felhasználunk. Ilyenek például az interaktív tábla,
a digitális taneszköz és tananyag, a különböző saját eszközök is, példának
okáért a laptop vagy tablet.
ü- Szimuláció és számítógépes játékok az oktatásban
Ez is alapvetően kontakt tevékenységben vethető be. Ezt a
kategória jól elkülöníthető, ún. komoly játékokat sorolhatunk ide. Vannak olyan
játékok, amelyeket direkt azzal a céllal gyártanak, hogy különböző
kompetenciákat vagy képességeket fejlesszenek vele. Tehát a cél a fejlesztés
elsősorban, nem pedig a szórakozás funkciója, fejlesztő környezetek létrehozása.
Hihetetlen, de például a Counter Strike fegyveres játék esetében a térlátásunk
fejlődik, pedig ez biztos, hogy nem tudatosan erre a képességünknek a
fejlesztésére alkották. Így a kategóriába azok a játékok kerülnek, amelyeknél a
tudatosság jelen van a képességfejlesztésre, előre tervezett. A szimulációk is
ide sorolandók, a legjobb példa a KRESZ tanfolyam erre az esetre, a táblafelismeréseknél
eredményes lehet egy ilyen inger-gazdag játék.
ü- mLearning, mobil tanulási környezet
Kétféle csoportosítása lehetséges az értelmezés szemszögéből:
az egyik, hogy bárhonnan, bármilyen eszközről vagy platformról hozzáférhetek a
tartalomhoz és az információhoz. Másik felfogása, hogy bárhol képes vagyok ma
már tanulni, tehát térbeli függetlenség lép fel. A lényeg, hogy hozzájussunk az
oktatási tartalomhoz, ugyanakkor a kooperáció, a tevékenységközpontúság is
fontos, mint szempont. Alapvetően tehát tartalomközpontú, és az egyéni tanulást
erősítő szemléletmód.
ü - Online eszközrendszerek a tanulás
támogatásában
A klasszikus webes alkalmazásokat és eszközöket sorolhatjuk
ide. Például a megosztott google dokumentum vagy prezentáció, video megosztó
stb.: bármi, ami online elérhető. Információ és tartalommegosztás a
leglényegesebb cél, legyen az kép, hang, szöveg, mozgógép vagy hely. Cél még az
interaktív oktatás támogatása. Közösségi és tartalomszolgáltatásba beépülő,
integrálódó eszközökről is szó lehet.
ü - Online közösségek
Ez az, amikor a szó szoros értelmében vett közösségről
beszélünk. Amikor csoport tagjai vagyunk, akiket közös cél- és értékfelfogás
tart össze, azonos témában való érdeklődés, van valamilyen közös kapcsolódási
pont. Az eredeti cél szerint nem tanulási környezetekről van szó, és nehéz is
ebben környezetben értelmezni, de mégis lehet alkalmazni. Az időfelhasználásban
is megjelentek jelentős mértékben, hiszen sokan több időt is rászánnak, tehát
beépült az életvezetésébe az embereknek ez az információs és kommunikációs
környezet, sokoldalúak és így praktikusak is az online közösségek. Viszont a
tanórai és tanórán kívüli tevékenységekben kockázatokkal és kritikával is
használandó.
ü - Online tanulási környezetek
Tanulási folyamat végigkövetése céljából jöttek létre. Itt
nem szempont a közösségépítés, persze nem zárja ki ennek a lehetőségét. Például
az ELTE e-learning rendszere sorolandó ide. Két nagy csoportja: LMS – tanulást menedzselő
rendszerek (keretrendszert ad) illetve az LCMS – a tanulást és a tartalmat
menedzselő rendszerek (tevékenységközpontú).
ü- Virtuális oktatási környezetek technológiája
Sokszor összekeverik az előző
ponttal, de dimenzióbeli különbség áll fenn. Sokan a facebook-ot is ebbe a
tartalomba teszik, holott kétdimenziós, nem pedig háromdimenziós a felület.
Példának a Second Life-ot hozhatjuk. Tehát nem online környezetek, nem játék
alapú környezetek, definícióban ezeket el kell felejtenünk, mert hiába hasonló
a megjelenése, nem lehet olyan tevékenységet folytatni, ami a játékokra
jellemző. A környezet és a személyek nem valósak, hanem formázottak, részben a
valós oktatási folyamat technikai másolata, részben a valós környezet
korlátaitól mentesített háromdimenziós tér. Egyfajta multimédiaként kezeljük,
hiszen tetszőlegesen használható és online eszközökkel támogatható. A
kommunikációról néhány szóban: azonnali és késleltetett üzenet, hang is
lehetséges, ugyanakkor a gesztusok korlátozottak, legtöbbször ez jelenti a
legnagyobb hiányérzetet, hogy a fontos metakommunikációs jelzéseket nem
észlelhetjük, maximum a hanghordozást. Így általában nehezen indul, nehezen
lépünk át ezen az akadályon. Ezen kívül a technikai problémák jelenhetnek meg
hátrányként, viszont az online megoldásokat támogatja és egyfajta tanult
tevékenységet is jelent.
Összefoglalásként
a kapcsolatot az jelenti, ha a két nagyobb csoportot egymás mellé tesszük, egy
adott oktatási környezetet fel tudunk építeni. Az oktatási környezet színterei
illetve a technológiai és eszközrendszere nem minden esetben passzolnak
egymáshoz, de átgondolva, előre tervezve és a hatékonyságot előtérbe helyezve
ezeknek a struktúrák mentén tudunk haladni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése