Az utolsó
blogbejegyzésem a távoktatásos kurzussal kapcsolatban az e-learning tartalmak
és az oktatási környezetek ergonómiája kapcsán születik meg Jókai Erika
előadása kapcsán. A bejegyzésemben a két kérdés megválaszolására igyekszem sort
keríteni.
I.
Melyek az elektronikus tanulási környezetet jellemző legfontosabb
használhatósági, ergonómiai tulajdonságok?
Az
ergonómia-tudomány egy fiatal műszaki tudomány, „az ember és munkakörnyezete
kölcsönhatásának tudományos tanulmányozása” Murrel 1965-ös definíciója szerint,
emberközpontú tervezési szemlélettel.
Az egyik
legmeghatározóbb mozzanat vagy élmény, amikor találkozik valaki egy
felhasználói felülettel egy tanulási környezetben. Ez jelentősen meghatározza
majd a hozzáállását ahhoz, hogy hogyan fogja majd használni ezt a felületet
vagy terméket. A hozzáállás módosulhat, amikor elkezdi megtapasztalni, hogy
milyen lehetőségek vannak, milyen pozitívumokat tud felfedezni az illető.
Fontos az is, hogy ugyanaz a felhasználói felület másként jelenhet meg az
embereknek a személyes tulajdonságokból kiindulva. Az is kiemelendő, hogy minél
kevesebb kattintással kellene működnie egy felületnek, hogy minél könnyebben
tudjunk tájékozódni az oldalon, és ne vesszünk el az információk sűrűjében.
A webergonómia az
ergonomikus használatot jelenti, azaz a biztonságos, hatékony, kényelmes
használat mellett a szép kivitelezést. A felhasználói felület tervezésének
szempontjait követi: legyen minél kevesebb kattintással elérhető, minél inkább
élményszerű legyen a felhasználó számára, megtalálja hamar az információt, amit
keresett.
Fontos követni az
aranyszabályokat is, amelyek tartósnak bizonyultak az idők folyamán, és valószínűleg
érvényesek lesznek a jövőben is majd, hiszen ugyanúgy viszonyulnak az emberek a
felhasználói felületekhez. Például, hogy engedélyezve legyen az akcióknak a
visszafordítása, hiszen ennek hiánya eléggé zavaró tud lenni a távoktatásban is.
Az
elektronikai tananyagokkal kapcsolatban az ergonómialiag megfelelő oktatási
környezet tulajdonságait a következő szempontok szerint lehet felbontani, ha a
tartalmak minőségi tényezőit vizsgáljuk:
A 4H
1.
Használhatóság: legyen jól kialakított, szoftver-ergonómiailag megfelelő
és a tanulási folyamatokat támogató, használhatósági követelmények figyelembe
vétele
Fontos,
hogy könnyen tudjunk tájékozódni, tisztán lássunk az oldalon, ne legyen
túlzsúfolt és megfelelően tagoljuk az információkat, hiszen a memorizálást is segítheti,
valamint a megfelelő információraktározást. Érthető, átlátható és logikus
legyen, tehát könnyen tanulható. A kiemelést is mértékkel használjuk, kerüljük
a túlzásokat. Csak akkor használjuk magyarázó, kiegészítő elemeket, például
ábrát, animációt vagy képet, ha nem zavaróak, segítse a hallgatót. Az
információkat szövegesen is hozzáférhetővé kell tenni. Az alternatív
információközlés is szempont, hiszen ha leírva és magyarázva is van a szöveg,
óhatatlanul összehasonlítjuk a kettőt, ami a lényegről veszi el a figyelmet. Az
aktív elemek kiemelése is elhanyagolhatatlan, hiszen sokan nem tudják, hogy
mivel is kéne foglalkozniuk, mert nincsen kihangsúlyozva az oldalon. Az egész
megjelenés ad egyfajta képet, ami alapvető tulajdonságaiban befolyásolhatja az
olvasót. Hatásos információközlés, hatékony folyamattámogatás és hozzáférhető
tartalom szükségeltetik. A használat gyorsasága, hibamentessége és a megtanult
használati mód is szempont.
2.
Hatékonyság: az információ jusson el a felhasználóig – információáramlás,
megfelelő instrukciók és visszajelzések, az egyszerűséget és az átláthatóságot
is figyelembe véve hatékonyan támogassa a tanulói folyamatot
Például lényeges elem, hogy
ne változtassuk meg a már megszokott tartalom helyét vagy színét, tehát a
design elemeket, mert a későbbiekben ez nehézséget okozhat majd és nem fogják
megtalálni a felhasználók. A navigációs elemek mindig ugyanott legyenek, a felhasználói
felület kezelhetősége egyértelmű legyen.
Lehetőség szerint kevés szín
használata lenne üdvözítő, a grafikus megjelenés ne legyen túlsúlyban a
lényeghez képest. A gördítő sáv használata is sokszor zavaró tényező, tehát a
szöveg e nélkül is látható legyen. Az új tartalmi elemeket fokozatosan
jelenítsük meg. Fő szempont itt is a gondolkodás nélküli, egyszerű használat. Az
egyszerűség domináljon az átgondoltsággal párosulva. Tanulható egységekre
bontás, logikus felépítés és elágazási lehetőségek biztosítása is kell. A
zsúfoltság kerülendő, és az egyéb zavaró tényezők kiiktatása is szerencsés,
gondolom itt olyan információkra, hangokra, amelyek lényegtelenek. A magyarázó
ábrák, diagramok, animációs megfelelő aránya hangsúlyozandó. A design, a használhatóság
és a tartalom hármas szempontrendszere a lényegi pontok. Fontos, hogy bevonjuk
a felhasználót is, akár visszacsatolás miatt, vagy véleményt formálva.
3.
Hatásosság: illeszkedjen tudatosan a tanulási célokhoz, határidők,
ütemezés, tudás mélysége, alkalmazhatósága, az információ áramlásának és a
kommunikáció támogatása
A felhasználói
tulajdonságoknak itt fontos szerepe van, hiszen függ a hatásosság attól is,
hogyan látunk, mennyit érzékelünk vagy fogunk fel az oldalból. A komplementer,
azaz egymást kiegészítő színeknél jelentősen befolyásolja a láthatóságot az
együtt hatás, mert bizonyos információkat el lehet így veszíteni, ha nem
szerencsés egy párosítás. Ellenszíneket, például a sárgát és a kéket nem
szerencsés előtér és háttér párosításában alkalmazni, mert a szemmozgások miatt
bekövetkező utókép elmosódottá teszi a közöttük lévő határokat.
A legfontosabb, hogy
figyelemfelkeltő legyen tehát, megfogja valahogy a tanulót, és akkor pozitív
asszociációkat hozzácsatolva eredményes tanulás jöhet létre. A színes oldal
összességében eredményesebb, mint egy szín nélküli, unalmas felület, de nem
szabad eltúlozni ezt sem.
Kiemelném azt is ide
vonatkozóan, hogy nem csak tartalmat kellene megosztania, hanem elő kéne segítenie
az alapvető kommunikációt, az interaktivitást és az informálást. Ezt is fontos
átgondolni. Így közösségi szempontokkal is rendelkezik, informál és motivációt
is biztosít, fejlődést és sikerélményt is nyújt, önértékelést ad. Gondolkodtatónak
kell lennie, de a lényeget bemutatónak. A folyamatos aktivitás fenntartása
nehéz, de lényegi pont.
4.
Hozzáférés: legyen egyenlő esélyekkel, nem csak az akadálymentességre gondolva,
hanem technológiai értelemben
Alapvető hiba nagyon
sokszor, hogy az akadálymentes változat nem elérhető egy-egy oldalon. A
tanulási helyzetekben, oktatási tartalmakra, de még inkább oktatási portálokra
vonatkoztatva erre a problémára megoldást kellene találni. Ugyanakkor azt is
leszögezném, hogy nem egyszerű, hanem eléggé komplex a probléma, ha az
informatika és a fogyatékosság kombinációját nézem. Egy vak embernek nem
egyszerű segítséget nyújtani: például hanganyagot, vagy fájlt el akarna elérni.
Azonban a fogyatékos
embereknek eltérő szükségleteik alapján a többségi társadalom tagjaival azonos
módon kell igénybe venni a közszolgáltatásokat, és a közoktatás is ide
sorolandó.
Mitől
érezzük jó minőségűnek a tanulási tartalmat? (3M)
A válasz,
hogy kapcsolódjon hozzá:
Meaningful: megértik-e, amit
tanulnak? – érthető tartalom
Memorable: emlékezni
fognak-e a tanultakra? – emlékezetes
Motivational: használni
fogják-e a tanultakat? - motiváló
II.
Kell-e különbséget tennünk e tulajdonságok fontosságát illetően aszerint,
hogy milyen elektronikus tanulási környezetre értelmezzük ezeket a
tulajdonságokat? (kontakt/online eszközökkel támogatott kontakt/blended
learning/távoktatás)
Ismétlésnek
sorra vegyük át a tanulási környezeteket, kiegészítve azzal, ahogyan elektronikussá
válhatnak:
Egy kontakt tevékenység
során, ahol előkerülhet az elektronikus tanulási környezet, amikor a szereplők
egy időben és egy térben használnak különböző technikai eszközöket. A tartalom
és a kommunikáció egy konkrét zárt térhez köthető egy adott időszakban.
Az online eszközökkel
támogatott oktatásnál, már csak a nevéből is adódóan a szereplők egy időben,
valószínűleg egy térben használnak online eszközöket. Ilyenek lehetnek a
fejlesztő eszközök, játékok például kommunikációra vagy kooperációra.
A blended learningnél a
jelenléti, néha online egyéni vagy csoportos virtuális környezetben való
tevékenykedés lehetséges elképzelés, a blogírás is jó példa
A távoktatásnál
túlnyomórészt online vagy virtuális környezetben folyó tevékenység van egyéni
feladatokkal vagy tartalomközpontú tanulással.
Szerintem
a fentiek tükrében nem kell különbséget tennünk a különböző tulajdonságok
fontosságát illetően a különböző tanulási környezeteknél, hiszen ezek a
szempontok valamilyen formában mindegyiknél előjöhetnek. Annyi különbség azonban
biztosan van, hogy ahogyan haladunk a távoktatás felé, ergonómiai szempontból
nézve úgy kell strukturáltabbnak lennie a felületnek és mindig más tartalmakon
van a hangsúly.
Másik
nézőpontból nézve a tanár szerepe is meghatározó, aki például a távoktatásnál
nincsen közvetlen, aktuális kapcsolatban a tanulóval, hanem a tanuló jobban
magára van hagyva, így a támogató szerep nem közvetlenül jelenik meg, hanem
csúsztatva.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése