Csoport tagjai :
Benkő Gabriella
Berek Andrea
Szabó Gergely
Témaválasztás indoklása:
Az
eheti blogbejegyzésünket a szintén csoportos munka keretén belül
készítettük el. Azért választottuk a fent megnevezett témát, mert úgy
gondoljuk, hogy ez az egyik legmeghatározóbb mozzanat a tanulási
folyamat szempontjából. Nem mindegy ugyanis, milyen feltételrendszer
mellett kezdünk neki a tanulásnak, tanításnak, milyen szempontokat kell
követnünk az elindulásnál, mik az alapkövetelmények a tanuló és a tanító
felé.
A
bejegyzésünkkel a célunk saját tapasztalatainkból adódóan az, hogy
tanácsot adjunk mind a tanulóknak, mind a tanároknak, hogy mire kell
figyelni egy virtuális távoktatás kurzus elkezdésekor, hiszen a kurzus
nagyon összetett, így több módszertani elemet is ötvöz magában.
Tanár szempontjából a sikeres tanításhoz szükséges:
- · Pontosan ütemezett tanterv, kurzusfelépítés
Fontosnak
tartjuk, hogy mire a kurzus elindul, kész tantervvel rendelkezzen a
tanár. Ez azért is hasznos, mert a sikeres kurzusvezetés igényli a heti
feladatteljesítést, illetve a témák egymásra épülését. Ezt előzetes
munka nélkül nem lehetséges a kellő minőségben kivitelezni. Ennek
egyszerűsített változata alkothatja a diákok számára kiadott tematikát. A
tematikában ismertessük a tárgy teljesítésének feltételeit, ügyeljünk,
hogy több lehetőséget is biztosítsunk a tanulóknak a kurzus
teljesítésére.
- · A módszertan végiggondolása, tervezése
Szorosan
kapcsolódik a fent említettekhez, ez alatt inkább a heti feladatok
megtervezését értjük, vagyis a tematika egységeihez feladattípusokat
rendelünk. Hasznos, ha több módszert is alkalmazunk, illetve több
alternatívát (egyéni, páros, csoportmunka) is megtervezünk, és azokat
alakítjuk a csoport igényeihez. A változatosság a tanulók motivációjának
és figyelmének folyamatos fenntartása miatt fontos szempont. Illetve,
hogy több alternatívát, módszertant is megismerjenek.
- · A szükséges technikai feltételek ellenőrzése, beszerzése
Előre
győződjünk meg arról, hogy birtokában vagyunk a többrétű kurzus sikeres
levezényléséhez szükséges technikai eszközparknak. Ha ugyanis ezt nem
tesszük meg, fennakadásokkal nézhetünk szembe.
- · Meggyőződés a diákok infrastrukturális felszereltségéről
Azt
is szem előtt kell tartanunk, hogy esetenként nem mindenki rendelkezik
megfelelő technikai háttérrel, így a csoportok általában differenciáltak
ebből a szemszögből. Számukra segítséget kell nyújtanunk, vagy egyéb
alternatívákat biztosítani a kurzus sikeres teljesítéséhez.
Természetesen hasonló minőségben. (Azonos lehetőségek biztosítása.)
- · Közös kommunikációs felületek létrehozása tájékoztatás, valamint a felmerülő problémák megoldása végett
A
tanárnak első gyakorlati lépésként szükséges megteremteni a
kommunikációs csatornákat, melyen keresztül interakcióba tud lépni
diákjaival. Itt Facebook csoportra, közös e-mail címre - levelezési
listára, virtuális valóság felületre (SL) gondolunk.
- · Segítők
Ajánlatos
a képzésbe bevonni más szakembereket is a kurzus sikeres megvalósítása
érdekében, már csak azért is, mert a tárgy speciális számítástechnikai
szakismereteket igényel, illetve a tanár és segítői kooperatív módon
tudják feladataikat megoldani. A résztvevők számára is színesebb lesz a
kurzus, és ez az összkép általában pozitívumot szül.
- · Az időpontok megtervezése, betartása, betartatása
Fontos
a következetesség, mind a diákok, mind pedig a tanár szempontjából. A
gördülékeny feladatmenedzsment érdekében ügyeljünk a megadott időpontok
betartására.
- Facilitátori, mentori tevékenység
A
támogató szerep megléte alapfeltételnek tekinthető. Ennek a kurzus
típusnak a megvalósításához elengedhetetlen az ilyen irányú
szemléletváltás
Tanuló szempontjából a sikeres tanuláshoz szükséges:
- · Követelményrendszerről való tájékozódás
Első
lépésként, meg kell ismernünk a kurzus teljesítéséhez szükséges
követelményeket és feltételeket, amiket mindig szem előtt kell tartani.
- · Kurzusteljesítési alternatívák közti választás
Ha
több alternatíva áll rendelkezésünkre, válasszuk ki a nekünk
legmegfelelőbbet. Vizsgázás vagy félévközi feladatok közti választás
lehetséges.
- · Technikai háttér beszerzése
Amennyiben
a kurzus heti feladatok teljesítésével kívánjuk abszolválni, szükséges a
tematikában ismertetett tecchnikai hátteret (eszközök, programok)
beszerezni.
- · Új programokkal való ismerkedés, gyakorlás
Ha
a programokat már megszereztük, fontos hogy azokkal ismerkedjünk.
Továbbá a felmerülő problémákat, kérdéseket jelezzük az oktatónk felé.
Ennek a célja, hogy amikor már az érdemi munka folyik, gördülékenyen
tudjunk dolgozni, a csoporttal együtt haladni és ne akadályozzuk sem a
csoport, sem saját magunk munkáját.
- · Heti időmenedzsment
A heti időbeosztásunkba szükséges a lent említett eseményeket belekalkulálni.
1. Elmélet megismerése (élőben személyesen vagy ustreamen, esetleg később felvételről)
2. Blogbejegyzés (határidők betartása)
3. Konzultáció SL-ben (a fix időpontokhoz való alkalmazkodás) vagy későbbi időpont megszervezése, jelzés a tanár felé
- Egyéni, önálló aktivitás
A
kooperáció és a csoportmunka fontos a távoktatási környezetben,
alapfeltételnek tekinthető, hogy hatékony munka alakulhasson ki.
A
fent említett lépéseket saját tapasztalatainkra építve fogalmaztuk meg.
Úgy gondoljuk, hogy ezen elemek végiggondolása elengedhetetlen a
sikeres tanulási folyamat véghezviteléhez. Ezek biztosítják az első
lépéseinket. Szem előtt tartottuk, hogy a lépések egyfajta időbeli
egymásra épülést is szemléltessenek. Célunk, hogy ez alapján, egyfajta
segítséget adjunk azoknak, akik tanácstalanok a kurzussal kapcsolatban,
vagy a későbbiekben vesznek részt rajta.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése