2012. május 7., hétfő

Választott feladat: Hogyan kezdjünk hozzá, feltételek a sikeres tanuláshoz


Csoport tagjai :
Benkő Gabriella   
Berek Andrea    
Szabó Gergely

Témaválasztás indoklása:

Az eheti blogbejegyzésünket a szintén csoportos munka keretén belül készítettük el. Azért választottuk a fent megnevezett témát, mert úgy gondoljuk, hogy ez az egyik legmeghatározóbb mozzanat a tanulási folyamat szempontjából. Nem mindegy ugyanis, milyen feltételrendszer mellett kezdünk neki a tanulásnak, tanításnak, milyen szempontokat kell követnünk az elindulásnál, mik az alapkövetelmények a tanuló és a tanító felé.
A bejegyzésünkkel a célunk saját tapasztalatainkból adódóan az, hogy tanácsot adjunk mind a tanulóknak, mind a tanároknak, hogy mire kell figyelni egy virtuális távoktatás kurzus elkezdésekor, hiszen a kurzus nagyon összetett, így több módszertani elemet is ötvöz magában.

Tanár szempontjából a sikeres tanításhoz szükséges:

  • ·         Pontosan ütemezett tanterv, kurzusfelépítés
Fontosnak tartjuk, hogy mire a kurzus elindul, kész tantervvel rendelkezzen a tanár. Ez azért is hasznos, mert a sikeres kurzusvezetés igényli a heti feladatteljesítést, illetve a témák egymásra épülését. Ezt előzetes munka nélkül nem lehetséges a kellő minőségben kivitelezni. Ennek egyszerűsített változata alkothatja a diákok számára kiadott tematikát. A tematikában ismertessük a tárgy teljesítésének feltételeit, ügyeljünk, hogy több lehetőséget is biztosítsunk a tanulóknak a kurzus teljesítésére.
  • ·         A módszertan végiggondolása, tervezése
Szorosan kapcsolódik a fent említettekhez, ez alatt inkább a heti feladatok megtervezését értjük, vagyis a tematika egységeihez feladattípusokat rendelünk. Hasznos, ha több módszert is alkalmazunk, illetve több alternatívát (egyéni, páros, csoportmunka) is megtervezünk, és azokat alakítjuk a csoport igényeihez. A változatosság a tanulók motivációjának és figyelmének folyamatos fenntartása miatt fontos szempont. Illetve, hogy több alternatívát, módszertant is megismerjenek.
  • ·         A szükséges technikai feltételek ellenőrzése, beszerzése
Előre győződjünk meg arról, hogy birtokában vagyunk a többrétű kurzus sikeres levezényléséhez szükséges technikai eszközparknak. Ha ugyanis ezt nem tesszük meg, fennakadásokkal nézhetünk szembe.
  • ·         Meggyőződés a diákok infrastrukturális felszereltségéről
Azt is szem előtt kell tartanunk, hogy esetenként nem mindenki rendelkezik megfelelő technikai háttérrel, így a csoportok általában differenciáltak ebből a szemszögből. Számukra segítséget kell nyújtanunk, vagy egyéb alternatívákat biztosítani a kurzus sikeres teljesítéséhez. Természetesen hasonló minőségben. (Azonos lehetőségek biztosítása.)
  • ·         Közös kommunikációs felületek létrehozása tájékoztatás, valamint a felmerülő problémák megoldása végett
A tanárnak első gyakorlati lépésként szükséges megteremteni a kommunikációs csatornákat, melyen keresztül interakcióba tud lépni diákjaival. Itt  Facebook csoportra, közös e-mail címre - levelezési listára, virtuális valóság felületre (SL) gondolunk.
  • ·         Segítők
Ajánlatos a képzésbe bevonni más szakembereket is a kurzus sikeres megvalósítása érdekében, már csak azért is, mert a tárgy speciális számítástechnikai szakismereteket igényel, illetve a tanár és segítői kooperatív módon tudják feladataikat megoldani. A résztvevők számára is színesebb lesz a kurzus, és ez az összkép általában pozitívumot szül.
  • ·         Az időpontok megtervezése, betartása, betartatása
Fontos a következetesség, mind a diákok, mind pedig a tanár szempontjából. A gördülékeny feladatmenedzsment érdekében ügyeljünk a megadott időpontok betartására.
  • Facilitátori, mentori tevékenység
A támogató szerep megléte alapfeltételnek tekinthető. Ennek a kurzus típusnak a megvalósításához elengedhetetlen az ilyen irányú szemléletváltás
Tanuló szempontjából a sikeres tanuláshoz szükséges:

  • ·         Követelményrendszerről való tájékozódás
Első lépésként, meg kell ismernünk a kurzus teljesítéséhez szükséges követelményeket és feltételeket, amiket mindig szem előtt kell tartani.
  • ·         Kurzusteljesítési alternatívák közti választás
Ha több alternatíva áll rendelkezésünkre, válasszuk ki a nekünk legmegfelelőbbet. Vizsgázás vagy félévközi feladatok közti választás lehetséges.
  • ·         Technikai háttér beszerzése
Amennyiben a kurzus heti feladatok teljesítésével kívánjuk abszolválni, szükséges a tematikában ismertetett tecchnikai hátteret (eszközök, programok) beszerezni.
  • ·         Új programokkal való ismerkedés, gyakorlás
Ha a programokat már megszereztük, fontos hogy azokkal ismerkedjünk. Továbbá a felmerülő problémákat, kérdéseket jelezzük az oktatónk felé. Ennek a célja, hogy amikor már az érdemi munka folyik, gördülékenyen tudjunk dolgozni, a csoporttal együtt haladni és ne akadályozzuk sem a csoport, sem saját magunk munkáját.
  • ·          Heti időmenedzsment
A heti időbeosztásunkba szükséges a lent említett eseményeket belekalkulálni.
1.      Elmélet megismerése (élőben személyesen vagy ustreamen, esetleg később felvételről)
2.      Blogbejegyzés (határidők betartása)
3.      Konzultáció SL-ben (a fix időpontokhoz való alkalmazkodás) vagy későbbi időpont megszervezése, jelzés a tanár felé

  • Egyéni, önálló aktivitás
A kooperáció és a csoportmunka fontos a távoktatási környezetben, alapfeltételnek tekinthető, hogy hatékony munka alakulhasson ki.
A fent említett lépéseket saját tapasztalatainkra építve fogalmaztuk meg. Úgy gondoljuk, hogy ezen elemek végiggondolása elengedhetetlen a sikeres tanulási folyamat véghezviteléhez. Ezek biztosítják az első lépéseinket. Szem előtt tartottuk, hogy a lépések egyfajta időbeli egymásra épülést is szemléltessenek. Célunk, hogy ez alapján, egyfajta segítséget adjunk azoknak, akik tanácstalanok a kurzussal kapcsolatban, vagy a későbbiekben vesznek részt rajta.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése