Az
ember sajátos humán kognitív architektúrája több egymásra épülő fejlődési
szakasz során nyerte el a mai formáját. Merlin Donald elképzelése alapján a
modern emberi elme három lépésben alakult ki a főemlőséből, és minden lépés
jelentős változást hozott a mentális reprezentáció, a gondolkodási szokások és
a kommunikáció jellegét illetően. Három evolúciós folyamat hatásrendszere
érvényesült, amelyeknél biológiai, kulturális és technológiai tényezők szerepet
kaptak a modern emberi pszichikum kiformálásában. Ez a szakirodalmi rész a
néhány millió évre kiterjedő folyamat fontosabb részeire tekint ki.
A
humán kognitív architektúra
fejlődése = a genetikai átadástól a tanulás egyéni útján keresztül a kulturális
tanulás különböző, egymásra épülő formáinak számbavétele
A genetikai átadás egymást követő, egyre
alkalmasabb példányok láncolatán keresztül, az egyes fajok populációi számára
lehetővé teszi a környezethez való lassú, folyamatos és fokozatos
alkalmazkodást. Eredményeképpen jelentős mennyiségű tudáskészlet halmozódik
fel, amely mindig a múltra vonatkozik. A tudásrendszer a populáció génkészletét
(gene pool) jelenti, amelynek alternatív mintázatai (gene pattern) az egyedi
testekben, példányokban vagy személyenként manifesztálódnak.
Az egyéni
tapasztalatszerzés és tanulás már az élet kezdeti formáinál is megjelent. Az
élőlény képes a környezetében szabályszerűségeket, mintázatokat azonosítani és
ennek megfelelően viselkedni. Eredményeképpen minden fejlett központi
idegrendszerrel rendelkező gerinces állat kettős tudáskészlettel rendelkezik: a
genetikai kódba foglalt instrukciók és az agyban kialakított belső
reprezentációk kettős rendszerével. Az agy nyitott információs rendszer: a
környezet inputjainak hatására programozódik és programozható, egy részük
azonban módosítható és felülírható. Beniger-Mayr itt kettős programozottságról
beszél. A tanulásnak ez a módja a belső reprezentációk folyamatos módosulását
jelenti a környezettel történő kölcsönhatások során.
Az állatok
legfontosabb információforrása a környezet
aktuális állapota. Emlékképeik csak a velük megtörtént dolgokra
vonatkozhatnak, és valószínűleg ezekhez az ismeretekhez sem férhetnek hozzá
tetszés szerint. Az emberekhez rendszertanilag legközelebb álló főemlősök
elméjének működése is a külső környezet szabályozása alatt áll. Életük epizódok
sorozataként játszódik le a mindenkori jelenhez kapcsolva, valószínűleg
mentális képek formájában. A kommunikációjuk kevés számú, rögzített jelentésű
jel használatán alapuló zárt rendszer, amely a csoportműködést szabályozza.
Merlin Donald
elnevezésével az epizodikus kultúra az emberi kognitív evolúció kiindulópontja,
ami a társas kapcsolatrendszerből és az emberszabású kognitív világából indul
ki. Az emberi elme kifejlődése is egyfajta sorozat, folyamatsor, amely során a
személyes tudás átadhatóvá vált. Az újabb kommunikációs formák és a
technológiák hatására az emlékezetnek, a tudásnak a szerkezete és szerveződése
is többszörösen megváltozott és módosult. Ezt nevezzük kulturális evolúciónak, amely a társas tanulásra és a kulturális
átadásra épül. A folyamat a Homo sapiens feltűnésével mai tudásunk szerint
változatlan biológiai bázison folyamatosan gyorsul.
A kulturális
evolúció feltétele a kulturális átadás,
amely az állatvilágban is megfigyelhető. Lehetővé teszi a fajtársak
tapasztalatainak bizonyos fokú átvételét, különösen fejlett a nem humán főemlős
csoportokban: ezért létezik csimpánz vagy makákó kultúra például. A
főemlősöknél a legjellemzőbb formák a mímelés, ingerfokozás és az utánozásos
tanulás, de az aktív tanítás egyes formái is megfigyelhetőek.
Az ember esetében
alapformái az utánozásos tanulás, a tanítás alapján történő tanulás és az
együttműködéses tanulás. Különleges dimenziói, amik eltérnek az állatvilágtól:
a szándéktulajdonítás, az elmeteória és a megosztott célok és szándékok alapján
történő együttműködési készség. Egyedülálló továbbá az ember konstrukciós
képessége is, amely változatos eszköz és szimbólumvilág létrehozását tette lehetővé,
továbbá a valós vagy virtuális együttműködésen alapuló társas találékonyság, a
szociogenezis. Ezeken kívül az ember képes másokkal megosztani a
valóságértelmezéseit, saját belső reprezentációit is. A kulturális átadással
változik és fejlődik a nyelv, a kultúra, a tudományok és a technika is.
Megszületik az egymást követő generációk tudásának összeadásával a fizikai,
biológiai és kulturális adottság-rendszer, amelybe az ember beleszületik, amely
hatással van rá, amelyen keresztül tanul. Ez a hatás – és lehetőségrendszer a kognitív habitus Tomasello és Bordieau
megfogalmazásában.
Az átalakulás több
lépésben történt, de az újabb formák nem szüntették meg a korábbiakat, így a
mai modern emberi elme kognitív architektúrája hibrid, mozaikszerű szerkezet,
egyetlen evolúciós kontinuumban egyesíti az emberi fejlődés faktorait.
A
mimetikus és a mítikus kultúra
sajátosságairól már volt szó egyik korábbi bejegyzésemben. Ezúttal a teoretikus kultúra vonatkozásában írok
kiemelten, inkább ezt emelném ki jobban, hiszen a fejezet ezen része tűnik a
legaktuálisabbnak, mert ez a legfiatalabb korszak. Egyik legfőbb kiindulási
alap az, hogy a műveltség fogalma elválaszthatatlan az olvasástól, hiszen egy
jól működő, értékorientált társadalom elképzelhetetlen, hogy az olvasás képességét ne gyakorolja. A szó
elszáll, az írás megmarad – „Verba volant, scripta manent”. Ez a kulcsmondat
ebben a körben, a jelentős következményekkel járó változás lényege ebben a
mondásban tömöríthető.
A beszéd lehetővé
tette az utalást, azonban a beszélgetőpartnereknek egy időben, helyen, közös
térben kell tartózkodniuk. A kihelyezett szimbólumokkal a gondolatközlésnek ez
a korlátja megszűnt, személy-, tér- és idő-függetlenné vált az emberi
tapasztalatok és tudások, elképzelések átadása. Kiszélesedett az átadható és
átvehető tudások köre, megnövekedett a személytelen, közvetlenül nem tapasztalt
dolgok szerepe.
Sem az agy
térfogata, sem anatómiai szerkezete nem változott, de módosult az agykéreg
részeinek szerveződése. Ez a változás
az egyedfejlődés során történik. Tomasello fogalmazásában”az egyedfejlődés
során… a gyermekek magukba szívják mindazt, amit a kultúrájuk kínál nekik, s
ennek során sajátos perspektivikus kognitív reprezentációkat hoznak létre”. Az
emberi agy legplasztikusabb kérgi területeinek mikroszerkezete kultúránként
változó, különböző mintázatokat mutat. Ez azt jelenti, hogy az ember kulturális
környezete nem csak egyszerűen feltölti tartalmakkal a fejlődő agyat, hanem
részben kialakítja az információ feldolgozó struktúráit.
A modern
társadalmakban a vizuális szimbólumok váltak a meghatározó reprezentációs
formává. Az írásbeliségnek az emberi
gondolkodásra gyakorolt hatását számos kutató elemezte. Közülük a legismertebb
a Torontói Iskolához tartozó társadalomtudósok, például Marshall McLuhan,
Walter J. Ong, Eric A. Havelock.
Ong írta: „ A
gondolkodásnak és kifejezésnek számos olyan vonása, amelyet magától értetődőnek
véltünk az irodalomban, a filozófiában és a tudományban, sőt az írástudók
szóbeli diskurzusában is, nem közvetlenül veleszületett sajátossága az emberi
létezésnek, mint olyannak, hanem azon lehetőségek következtében jött létre,
amelyeket az emberi tudat számára az írás technológiája tett elérhetővé.”
Hajnal István nagy
szerepet tulajdonít az írásnak a racionális gondolkodás elterjedésében: „ A természetes,
nyelvszerű gondolkodás és az írás egybeolvadása egy új, írásbeli
gondolattechnika kialakulását jelentette. Az írás az ember külső-belső életét
elevenen kíséri, objektiválja és ezzel megfigyelésre képessé teszi… okszerű
gondolkodásra ösztönöz, komplikált gondolatépítést tesz lehetővé.”
Így a szervezett, formális oktatás iránti igény
is megjelent, hiszen hosszú és rendszeres tanulást igényelt ez a folyamat. Az
irányítás meghatározó eszközévé a curriculum vált, amely a társadalom által
fontosnak tartott tudástartalmak és értékek mellett „a társadalmilag
programozott gondolkodási készségek struktúráját” is tükrözi.
A teoretikus
kulturális formáció létrehozta a modern embert (Homo typographicus) és
kiformálta a modern társadalmakat. A nyomtatással készülő eszközök által
meghatározott kulturális formációt McLuhan pedig találóan Gutenberg-galaxisnak nevezte. Szintén ő fogalmazta meg, hogy a
kibontakozóban lévő új információs technológia, az elektronikus médiumok világa
– amelyet Marconi-, illetve Edison konstellációnak nevezte – alapvetően átformálja
a könyvbeliségen alapuló hagyományos információs világot és ezen keresztül az
egész társadalmat. Ma még nem tudhatjuk, hogy ez az átformálás teljesen új
információs világot eredményez-e. A változás mértékét egy ideig nem fogjuk
megismerni, azonban a kognitív felépítést biztosan megfogják változni az
elektromos médiumok és számítógép hálózatok fejlődése.
Donald véleménye
alapján. „Az elektronikus média világméretűvé válása nagy jövőbeli kihívás elé
állítja a kognitív tudósokat: nyomozzák és írják le használható módon, mi is
történik az egyéni emberi elmével. Az elme architektúrája gyorsan alakult ki, s
ha korábbi evolúció hátterében nézzük, a változás mértéke gyorsulónak tűnik,
nem csökkenőnek.”
Két új elemmel
bővültek az információs környezet technológiai összetevői. Az egyik az agy műveletvégző, „komputációs”
tevékenysége. A másik a Gutenberg-galaxis számára kihívást jelentő információs
világnak a telekommunikációs
technológiák kidolgozása és fejlődése. Az elektromos távíróval kezdődő
folyamat történelmileg rövid idő alatt vezetett el a televízióig, a gépi
információfeldolgozás és a telekommunikáció integrációja pedig elvezetett a
világháló, a world-wide web létrehozásához. Kialakulóban van a működés és
szerveződés új rendje: a hálózat. Az
információs korszak első nagyigényű szociológiai összegzése is ennek
szellemében „A hálózati társadalom” címet viseli.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése