2012. május 5., szombat

Székely Iván: Kukkoló társadalom – avagy van-e még függöny virtuális ablakunkon? (Talyigás)


Surveillance society, azaz megfigyelési társadalom vagy más néven: kukkoló társadalom. A mai világot nyugodtan nevezhetjük így, hiszen ma már több felületen is betekintést engedhetünk az életünkbe, a mindennapjainkba, megoszthatjuk ismerőseinkkel a minket körülvevő világot, sőt ismeretleneknek is közvetítünk valamilyen képet. Ez régebben elképzelhetetlen lett volna. Ha egy nyugati demokráciában közöljük harminc évvel ezelőtt, vagy akár a ’90-es években egy rendszerváltó országban, hogy minden lépésünket, üzenetváltásunkat vagy telefonkapcsolatunkat rögzítik és elemzik, maximum rémálmaikban jön elő az embereknek. Ma pedig akár a kertünkből is közvetíthetünk a külvilágba bárki számára. Ez a valóság. A könyv címe is ezeket a tartalmakat tükrözi, a megfigyelő és a megfigyelt aspektusaiból építkezik a megfigyelés során, hogy hogyan épült fel ez a társadalom és miként élhetünk ennek tudatában.

Mi minősül megfigyelésnek? A legtöbb álláspont megegyezik abban, hogy az emberek viselkedésének és tevékenységének többnyire ismételt vagy rendszeres monitorozásáról van szó. Megfigyelhetünk több dolgot és többféleképpen, arctalan tömegként és azonosítható egyénként egyaránt. Azonban nem egyenlő a megfigyelés az észleléssel, és az átláthatóság is fontos tényező. Ha valaki tudatában van a megfigyelésnek, hogy jelenléte közösen elfogadott szabályok alapján a többiek előtt zajlik, akkor szintén nem megfigyelésről beszélünk. Ezért a nyilvánosság előtt zajló eseményeknél is a közönség nem tartja a szerző szerint megfigyelés alatt a szónokot vagy a közszereplőt. Én ezekkel vitatkoznék, hiszen szerintem a véleményalkotásunkban óhatatlanul megfigyeljük valakinek a viselkedését, gesztusait vagy mozdulatait, ami alapja a gondolkodásunknak, még ha tudatában is van annak, hogy figyelik, így én a fentieket is a megfigyelés kategóriájába sorolnám, ha tehetném.
A lényeges különbség tehát, hogy valaki tudatában van-e annak, hogy megfigyelik. Ha nincsen, azt nevezi Székely megfigyelésnek. Egy beszélgetés kihallgatása, kommunikációs kapcsolatrendszer feltérképezése, e-mailek jogosulatlan elolvasása, telefonbeszélgetések lehallgatása, a térbeli mozgások lekövetése mind-mind a megfigyelés területei. Nekem inkább a kémkedés szó jutott eszembe ezekről, de a definíciós kérdések sokszor vitára adhatnak okot.
Ezen túl a valós idő sem feltétele a megfigyelésnek, mert hiába később elemeznek ki egy videofelvételt, a megfigyeltekről adatokat gyűjtenek. Archív adatok elemzése, adatbányászati módszerek elemzése ugyanezt a kategóriát képviselik. Megkülönböztetik sokan az adatgyűjtést, amely során az egyén adatai automatikusan gyűlnek, építve politikai színképét, vélt vagy valós társadalmi devianciáit vagy vásárlási szokásait. Az emberek adataikon keresztül való megfigyelésének jelentése egyesek megkülönböztetéseként, főleg az angol szakirodalomban a dataveillance. A repülőtereken található testi szkennereket is külön kategóriaként kezelik, mert nem csak a fegyver vagy nem kívánatos tárgy jelenlétéről adhat információt. Tehát különböző definíciók és meghatározások az alapjai a megfigyelés témakörének.
A szerző három fontos attribútumot említ:
1, Az információs aszimmetria. A megfigyelő fél többet tud a megfigyeltről, mint fordítva, eszközei is jelentősen erősebbek a másikénál: a megfigyelt fél gyanútlan az esetek döntő többségében.
2, Az aktus rejtettsége. Az érintett számára nem átlátható, hogy a megfigyelésből származó adatokat ki használja fel, ki fér hozzá, milyen következtetéseket hoz fel és milyen célra használja fel.
3, A kontrollálhatatlanság. Gyakran még tiltakozni sem lehet a megfigyelés ellen és nem lehet kikerülni, hogy az adatok sorsát az érintett személy nem tudja befolyásolni.
Ilyen típusú megfigyelés a történelemben, a múltban számos alkalommal történt: elég ha csak a pletykás szomszéd nénire gondolunk, vagy titkos ügynökök sorára, akik Magyarországon sajnálatosan jelen voltak az elmúlt politikai rendszerben. Ez a fajta megfigyelés azonban nem hasonlítható a mai kukkoló társadalom mindennapi tevékenységeihez, hiszen régebben a megfigyelés állami monopólium volt, ma az üzleti szektor vagy bárki a részese lehet, aki másokat meg akar figyelni.

Egyszóval amit a megfigyelők megsértene ma is, az a magánszféra, angolul privacy. Nem csak a személyes intimitásokról, az egyedülléthez való jogról szól, hanem a magánszféra egésze feletti rendelkezésről. Angol nyelvterületen belül két tendenciát láthatunk: egyrészt erősödik az információs elem jelentősége, másfelől egy aktív, önrendelkező irányzat felé mozog a szó jelentése. Ez Magyarországon tetten érhető a Harmadik Köztársaság Alkotmányában, miszerint mindenki maga rendelkezik a róla szóló információk sorsáról. Kiemelhető az egyén, az individuum. Az egyéniség fontos, az egyén nem olvad bele a tömegbe, vannak saját javai, fizikai és szellemi magántulajdona is és ezzel kapcsolatos jogai, igényei. Egy szegény család ugyanolyan büszke a saját magánéletére, és annak határaira, mint egy gazdag és nemes család, így anyagi különbségekben itt nincsenek különbségek, belső tartással mindenki, a nincstelen ember is rendelkezik. A keleti, ázsiai országokban másképpen jelenik meg: a közösség, az együttműködés mindig az egyén elé helyezi az embert, de a magánszféra is ugyanannyira fontos, ami a legjobban az internetes anonimitásukban látszik, hogy nem adják ki könnyen magukat bárkinek.
A szerző szerint a privacy szóra nincsen megfelelőnk, mert hiányos ez a fordítás. Az ok abban keresendő, hogy a magyar társadalom a II. világháború előtt még nem juthatott el arra a fejlettségi fokra, amikor a magánszféra feletti önrendelkezés tömeges igénnyé, értékké vagy tételes joggá vált volna. A világháború után pedig már nem volt alkalom arra, hogy a nyugati demokráciák értékrendjét átvegye a társadalom. A rendszerváltás hozta el, hogy ezek az értékek és jogok belekerültek az új alkotmányos jogállam portfóliójába.

Azonban a korszerű információs – kommunikációs technológia kikezdte a magánszféra értékének és jogának gyakorlati érvényesíthetőségét. Minden törvény annyit ér, amennyit betartanak, betartatnak belőle. Ráadásul hiába van több mint 75 országban a személyes adatok védelmére, a velük való önrendelkezésre vonatkozó törvény, a technológia akadályt képez ezeknek, így omlások sorozata képeződik.
Az első ilyen omlást a telefonok hozták, az információszerzés technikájának forradalmi változása. Előtte mindenki tisztában volt a határaival: a birtok, a lakás, a ház fizikai határai voltak ezek. Utána kikerülhetetlen volt, hogy a magánjelleget ne kérdőjelezze meg, hiába előnye a távolság leküzdése. A lehallgatások, és a poloskák miatt az emberek többsége tudta, hogy mi telefontéma, és mi nem.
A második összeomlás kulcsmozzanata az információfeldolgozás. Az első nagyszámítógépek megjelenésénél a hivatalnokok könnyen rájöttek, hogy hatékonyan lehet nyilvántartani az egyéneket, az állampolgárokat származásuk, vagyoni helyzetük, tevékenységük vagy más ismérv alapján. Az alkalmazkodás nem volt olyan teljes körű, hiszen vannak olyan helyek a világban, ahol ma sem tudják, vagy nem foglalkoztatják, hogy mi történik a számítógépes adataikkal.
A harmadik összeomlást pedig az internethasználat elterjedése jelenti. Azok, akik átlátják és befolyásolni tudják az adatok sorsát, egyre kevesebben vannak, az adataink olyan adatbázisokban is fellelhetőek, amiről valószínűleg nem is tudunk. Az információszerzés és feldolgozás mozzanata szétválaszthatatlanná vált. Arra is rá kell eszmélnünk, hogy digitális énünk lassan fontosabbá válik, mit a valós személyiségünk. Elég, ha csak arra gondolunk, hogy a weblapokon webpoloskák vannak, amelyek megfigyelik, mikor mit nézünk, és így olyan hirdetések jelennek meg a monitoron, amik ehhez az érdeklődéshez igazodik. Utópia, ha Michael Foucault megfigyelő államára gondolunk, aminek az alapja Jeremy Bentham 1780-ban tervezett Panoptikumja vagy felügyelő háza. Ebben a rendszerben mindenkinek azt kell éreznie, hogy egy központi helyről megfigyelik, és ehhez kell igazítania a viselkedését. Gyakorlatilag a vallásoknak is ez az alapja. Ma inkább titkos megfigyelőrendszer a megfelelő, nem tudjuk kik, és mikor, de sok helyről figyelnek. Ma már mindenki használja a Facebookot vagy más közösségi oldalt, és meghatározó tényező, kinek mennyi ismerőse van, ez alapján ítélik meg a másikat, vagy egyre kevésbé figyel oda a többség, mit oszt meg minden ismerősével.

Több negatív hatása is van az információ-kommunikációs technológiáknak, az internetes világnak. Például a dinamikus árazás is ide tartozik. Internet használati, fogyasztási profilunk segítségével könnyen megbecsülhető, mennyit vagyunk hajlandóak kifizetni egy termékért vagy szolgáltatásért. Ha a szolgáltató célja, hogy minél többet fizessünk, az a legmagasabb ár fog megjelenni, amennyire fizetőképesnek tartanak. Nem egyenlő eséllyel indulunk a vásárlásnál, mert másnál más ár jelenik meg. Ez könnyen lehet, hogy üldözési mánia, de mint diszkrimináció, megjelenhet.
Másik tömegjelenség az identitáslopás. Név, lakcím, társadalombiztosítási szám, bankkártya szám lopásról van itt szó, amely információkat eladhatnak internetes megfigyelők.
A social sorting a diszkrimináció másik formája, amely társadalmilag jelenik meg. Videokamerás megfigyeléssel kiszűrik azokat az embereket, akiket nemkívánatosnak tartanak egy környezetben és távol tartják attól a rétegtől, aki viszont beléphet oda. Az ügyfélértékhez való igazodás is hasonló: aki az adatok alapján jobb módú, több hasznot hozhat a cégnek, így könnyebben érvényesülhet.
A kéretlen e-mailek, spamek is ebbe a kategóriába sorolandó, ami egyes számítások szerint az e-mail forgalom 90%-át teszi ki, amelyeknek alapja szintén a felhasználó tevékenységének megfigyelése.
Nem csak egyéni, hanem társadalmi rendszereket is érintenek a megfigyelési, adatelemzési és felhasználási technikák. Az információval bíró fél, a megfigyelő fél befolyása megnő, így a gazdasági és társadalmi folyamatokat, beleértve az egyéni életviszonyok alakulását is ők határozhatják meg. A piaci torzulás is ilyen, amikor nem a kereslet és a kínálat egyensúlya vezérli a folyamatot, hanem a dinamikus árazás és más, a vevő megfigyelésén alapuló technikák.

Az okok és érdekek:
-          a technológia, amely lehetővé teszi az ilyen kierjedésű és mértékű megfigyelést
-          az üzleti érdekek
-          a nagypolitika és a közigazgatás érdekei, jól irányítható közösség kialakulása végett
-          a kockázatipar, a profitra törekvő vállalatok – egyéni biztonságot, a nemzetbiztonságot, a terrorizmust érintik
-          a politikusoknak a bűnözés ellen való küzdelem
-          az aktuárius társadalom, ahol a statisztikai valószínűség a fontos, érdektelen a normalitás és a deviancia, a bűnözés és a bűn, a megbűnhődött egyén visszavezetése a társadalomba, a lebukás valószínűsége számít

Léteznek illúziók a kérdéskör kapcsán, például, hogy a technika megoldja a társadalmi problémákat, például a bűnözését, de inkább ez csak átstrukturálja a problémákat. Csak a néhány gyilkossági ügyet említve, hiába van róla felvétel, rengeteg kérdés merülhet fel az egy eset kapcsán. Vagy ilyen illúzió, hogy a technika semleges és jóra, rosszra felhasználható, pedig mindig magán hordozza a megrendelő ideológiáját, érdekeket tükröz. A kibernetikus vagy digitális társadalom szerint az ideális társadalmat mérnökök, informatikusok irányítják, felülről vezérelt társadalom működhet jól. Azonban az érvek, hogy az adatvédelem pénzbe kerül, versenyelőnyt lehet kiépíteni, a centralizált állam olcsóbb, jóléti szolgáltatások alapját is a megfigyelések jelentik, antiterrorizmus jelen van (aki nem jár tilosban, nincs félnivalója), vagy az ügyfél érdeke mindennél feljebb való mind erősítik a megfigyeléseket.

Egy felmérés alapján Magyarországon a legalacsonyabban lépünk fel a magánéletbe való behatolás ellen,  teszünk valamit az adataink védelmére, ismerjük az adatvédelmi törvényeket, vagy érdekel bennünket az adataink sorsa. Ez alapján van még bőven tennivalónk a kérdéskörben, társadalmi felhívásokkal erősíteni kellene a tudatot az emberekben, hogyan is tudnak valamit tenni annak érdekében, hogy a magánszférájukat megóvják az illetéktelenekkel szemben. Mindenkinek magának kell megvarrnia a virtuális függönyét és átadni az elkövetkező generációknak a magánélet értékét.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése