A
fő kérdés az a tanulmányban, hogy a régről örökölt történelmi és
kulturális meghatározottságok és az új infokommunikációs eszközök
elterjedése, használata az egyes európai országokban mutat-e
valamilyen hasonlóságot? A válaszokban igyekeztem Magyarországra
koncentrálni, noha Európára tekint ki a kutatás.
A 2008-ban végzett European Social Survey (ESS)
kutatás során sor került az internethasználat rákérdezésére is. A
felmérés eredményeinek 20 európai ország adatait tartalmazó második
kiadása 2009 decemberében jelent meg. A kérdőív számos kérdéskörben
foglalkozott az értékekkel, ami lehetővé teszi az internethasználat
európai összehasonlító vizsgálatát a társadalmi-kulturális kontextus
tükrében.
Az
új infokommunikációs technológiáknak valóban gyors sebességű
elterjedését ismerve feltételezhetnénk, hogy az internet használata
Európában tökéletesen független a múlttól. Ha van olyan terület, amely
nem telepedik rá a nemzetre bármilyen formában, akkor az éppen az
internet használata.
Az internetet napi rendszerességgel
használók aránya korántsem egyenletesen oszlik meg Európa országaiban.
Nyugat-Európa centrumként definiált országaitól Kelet felé haladva a
rendszeres internethasználók aránya csökken.
Az adatok a magyarországi mintázatot
is mutatják. A fiatalok, a magas iskolai végzettségűek, az aktív
munkavállalók inkább interneteznek, mint az idősek, az alacsony iskolai
végzettséggel rendelkezők és az inaktívak. A lakóhely egyes országokban
befolyásolja, más országokban nem befolyásolja az internethasználatot. A
nemek között néhány országban vannak ugyan minimális különbségek, mégis
azt mondhatjuk, hogy az internethasználat terén gyakorlatilag teljes
egyenlőség uralkodik. A vizsgált egyes értékek elfogadása, illetve
elutasítása nagyon különböző képet mutat az egyes országokban.
A
megkérdezettek szerint Magyarországon a legfontosabb a család, a
szeretet, a békesség, anyagi biztonság és a jó közérzet – kivétel nélkül
ezek az értékek szerepelnek az összes hasonló vizsgálatnál az
élbolyban, de a hátsó sor is hasonló (karrier, utazás, sport, politika).
Ha
az internethasználókat elkülönítjük használókra és nem használókra,
különbözik a két rangsor egymástól a szerelem, a haza és a pénz
megítélésében, ha a rangszámot vizsgáljuk. A szerelem esetében az
életkori változók jelentik a különbséget, az internetezők fiatalabbak – a
haza esetében ez a tendencia fordított. A pénzt a nem internetezők
sokkal fontosabbnak tartják, aminek okai túlmutatnak az internetezésnek,
gazdasági-társadalmi problémákra utalhatnak inkább, kevesebb pénzt
tudnak nyilván beosztani a mindennapjaik során.
Külön
táblázatban különböztették meg az élmény értékeket, az érvényesülés
értékeit, az idealizmus szerintieket, a magánélet színterében működő és
az érvényesülés belső motivációi. K-Means klaszter-eljárás szerint négy
nagyobb csoport született így, az értékrend és az internethasználat
között szoros összefüggésben állva. Az internetezők többségben vannak az
érték-gazdagok és az önmegvalósítók között. Az idealisták és az
értékhiányosak nagy része viszont nem internetezik. Az eredmény szerint a
társadalom minden szempontjából megfosztott rétege az egyik fele a nem
internetezőknek, a másik, akik túl konzervatívak, vagy gátlásosak, hogy
élni tudjanak az új kommunikációs lehetőségekkel.
Az ESS vizsgálat kérdőíve lehetőséget nyújt az etatizmus
elfogadottságának mérésére, jóllehet a kérdések megfogalmazása eltér a
magyarországitól. Nálunk a kérdésben való állásfoglalás egyértelműen
megkülönbözteti az internetezőket és nem internetezőket. Az internetezők
individualisták, tehát kívánatos az egyéni felelősség növelése, a
gazdasági szereplők versenye, a vállalatok szabadsága és a magántulajdon
arányának növelése az üzleti szférán belül, de nem kívánatos a
jövedelmek egyenlősítése. Ezzel szemben a nem internetezők
antikapitalista, etatista alapokon nyugszanak. Ez azt jelenti, hogy az
állami felelősségvállalás fokozását, a vállalatok hatékonyabb
ellenőrzését, az állami tulajdon részarányának növelését és a
jövedelemkülönbségek csökkenését pártolják. Utóbbi kérdéskör került
górcső alá az európai kutatóknál.
Az
Unióhoz 2004. május 1. előtt csatlakozott országok Görögország
kivételével Nyugat-Európa részei, ahol jól működik és működött a
piacgazdaság, tisztázott az állam és a piac szerepe, az állampolgárok
tudják, hogy mit várhatnak az egyiktől és a másiktól. Ezzel szemben a
2004. május 1. után csatlakozott kelet-európai országok társadalmaiból
1945 és 1990 között kiiktatódott az amúgy sem túl fejlett piacgazdaság,
így az újraelosztó állam teljhatalma következett be.
Ezeknek
az országoknak a polgárait az állam évtizedeken keresztül megfosztotta a
vállalkozás szabadságától, ugyanúgy, mint a gazdaságilag szabad
élettől. Az állampolgárok szabadságának a központi hatalom szabott
határt.
Az
1990-es évek rendszerváltásai elvileg felszabadították az egyént a
politikai elnyomása alól. A megnövekedett szabadsággal azonban nem
mindenki tudott élni. Kevesek jól, és sokan rosszul jártak,
megnövekedett a társadalmi egyenlőtlenség. Ezért sokan menekültek volna
vissza a szabadság elől az állampolgárairól gondoskodó állam keretei
közé. Az etatizmus iránti igény annak ellenére sem tűnt el ezekben az
országokban, hogy megteremtődött a gondolkodás, a szólás és a
magántulajdon szabadsága.
Az állam és a magántulajdon közötti kapcsolatokról:
A
felmérés szerint Dániában várják el az emberek az államtól a
legkevésbé, Magyarországon pedig a leginkább, hogy csökkentse a
jövedelemkülönbségeket. A jövedelmi egyenlőtlenségek csökkentését az
államtól elváró első tíz ország közé csak Portugália, Franciaország és
Spanyolország került be az Európai Unió régi tagjai közül.
A
magyar válaszadók nem értettek egyet azzal, hogy a tehetség és a
szorgalom legitimálhatná az egyenlőtlenségeket. A dániai válaszadók
szerint a társadalomban lehetségesek és kívánatosak a vagyoni
különbségek, vagyis a kérdés alapján Dánia nevezhető a legkevésbé
etatista országnak. Szlovénia és Franciaország elutasítja az
egyenlőtlenségeket, míg Portugália a középmezőnyben található.
=
A
legtöbb európai ország lakosainak jelentős hányada etatista nézeteket
vall, de a jövedelmek egyenlőtlenségének elfogadottsága valamelyest
nagyobb, mint a kormányzatnak a társadalmi egyenlőtlenségeket csökkentő
beavatkozásai iránti igény.
Az
állam kívánatosnak tartott szerepvállalása a társadalmi-gazdasági
problémák megoldásával és az élet szinte minden területével kapcsolatban
áll, így az internethasználattal is. Mindegyik vizsgált európai
országban megfigyelhető, hogy az anti-etatisták gyakrabban, az etatisták
pedig ritkábban használják az internetet.
A munkahelyi autonómia
indexének értéke szerint Norvégiában, Svédországban, Dániában és
Finnországban élvezik a legnagyobb autonómiát a munkavállalók, míg
Magyarországon, Szlovákiában, Bulgáriában, Oroszországban és
Lengyelországban a legkisebbet. A munkahelyi autonómia mértéke az egyes
országokban erős összefüggésben áll azzal, hogy mekkora a közpénzekből
finanszírozott intézményekben foglalkoztatottak aránya a teljes
foglalkoztatott népességhez képest. Az internethasználat Finnország,
Norvégia és Svédország kivételével minden ország esetében együtt jár a
munkahelyi autonómia magasabb szintjével.
A bizalom mérésénél
kiderült, hogy a leginkább a skandináv országokban bíznak meg az
emberek egymásban, míg a 2004 után csatlakozott korábbi szocialista
országokban a legkevésbé. A bizalmi index átlagos értékeit tekintve
Portugália hátulról a második helyre került, míg Észtország megelőzi
Németországot. Ha azonban az országok szintjén hasonlítjuk össze a
bizalmi index átlagos értékeit az internethasználat gyakoriságának
átlagával, akkor meggyőzőbb erejű kapcsolatot lehet látni.
Az ESS
kérdőíve viszonylag széles körben fogja át azokat az értékeket, amelyek
együttesen kezelve alkalmasak arra, hogy változataik alapján össze lehessen hasonlítani az egyes országok társadalmait,
melyek mindegyike európai, de korántsem ugyanúgy az. Az
összehasonlítást az egységes európai adatbázisba került megkérdezettek
válaszai alapján elemezték, amely alapján három eltérő csoportot különítettek el egymástól: cselekvők, lázadók és szenvedők.
A cselekvők
önmagukat tartják az értékek hordozóinak, így nem szorulnak rá külső
jóváhagyásra. Ennek megfelelően nincs bennük azonosulás (konformizmus),
de annál több bennük a tolerancia és a másikon való segítés
(altruizmus), amelynek a forrása nem a puszta részvét, a boldogság
tudata, ami ajándékozásra és másoknak való juttatásra serkent.
A szenvedők
egyetlen törekvése az, hogy kibírják a létezés nyomorúságát. Ők alig,
vagy egyáltalán nem ismerik a munkahelyi autonómiát, konformisták,
gyanakvók, gyávák és gondjaik megoldását az államtól várják. Tolerancia
hiányában altruizmusuk passzív, ami nem a szolidaritásból, hanem a
tehetetlenségből ered.
A lázadók
értékrendjében minden dimenzióban a tagadás uralkodik. Elutasítják az
etatizmust, ami egyben az egyenlőség ellenzését is magába foglalja.
Nincs bennük sem bizalom, sem tolerancia, és különösen nem jellemző
rájuk az altruizmus. Erőteljesen visszautasítják a konformizmust.
A cselekvők
a polgári társadalom érdemek alapján uralkodó helyzetbe került tagjai,
szemben a szenvedőkkel, akik nem tudnak élni a polgári társadalom adta
lehetőségekkel, veszítenek a versenyben, vagy abba be sem szállnak. A
lázadók nem találják helyüket a polgári rendben, de úton lehetnek a
cselekvők felé, ahol azok a többséget alkotják.
Az
internethasználattal kapcsolatba hozva őket, európai szinten erős
összefüggést találtunk az ideáltípusok és a napi internethasználat
között is. A cselekvők (54,4%) a napi internethasználat gyakoriságát
tekintve mindenki más előtt járnak Európában, míg a szenvedők körében
(24,2%) mindenki máshoz képest a legritkábban fordul elő a naponkénti
internetezés. A lázadók ebben a tekintetben a két véglet között
helyezkednek el (37%).
Minden
egyes érték esetében a nyugat- és észak-európai országok lakóinak
többségi értékválasztásai eltérnek a kelet-és közép-európai, valamint
dél-európai országokban élők többségének választásaitól.
A
vizsgált 19 európai országban a három ideáltípust megjelenítő személyek
aránya távolról sem azonos. A vízválasztó a polgári társadalom
alakításában és fenntartásában kulcsszerepet betöltő cselekvő
személyiségek aránya, ami azokban az országokban éri el a kritikus 50 %
feletti szintet, ahol a polgári fejlődés már régen megindult.
Feltűnő,
hogy az észak-európai országok megelőzik az EU törzs-országait, amelyek
a klasszikus értelemben felfogott Nyugat-Európa részei. Ezekben az
országokban is magas a cselekvők aránya, de alatta marad az
észak-európai országokban kapott arányoknak.
A
kelet-európai országokban láthatóan igen kevesen esnek a cselekvők
kategóriájába. A cselekvők ellenpólusát megtestesítő szenvedők aránya
viszont éppen ezekben az országokban (Magyarországon, Szlovákiában,
Bulgáriában, Lengyelországban és Szlovéniában) éri el a kritikus, 50
százalék feletti szintet!A két délnyugat-európai országot, Portugáliát
és Spanyolországot is ebben a sorban látjuk viszont.
Ahol
magas a cselekvő polgárok aránya, ott értelemszerűen kevesen vannak az
önmagukban bizonytalan, szenvedő kiszolgáltatottak. A lázadók mindenütt
kisebbségben vannak. Arányaik alapján Portugália (45%), Észtország (41%)
és Franciaország vezeti a sort.
Az
elején feltett kérdéssel összefüggésben az új infokommunikációs
technológiák elterjedése, az internet egyetemesen elérhetővé tétele és a
digitális írástudás általánossá válása megoldja-e az európai
társadalmak egységesülését, felszámolja-e a múltból örökölt
különbségeket?
A válasz: nem, az internetben benne rejlik a minőség forradalma,
ami azonban csak akkor válik valósággá, ha magában a társadalomban is
túlsúlyra jut a minőség a mennyiséggel szemben. Fontos, hogy
beágyazódjon az élet mindennapjaiba, biztosítva a fejlődés és az
emberhez méltó lét lehetőségét mindenkinek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése