Nicholas A. Christakis - James H. Fowler: Kapcsolatok hálójában. Mire képesek a közösségi hálózatok és hogyan alakítják sorsunkat? Budapest, Typotex Kiadó, 2010. 280-316.p.
8. fejezet – Hiperkapcsolatok
8. fejezet – Hiperkapcsolatok
A
félév folyamán többször is kapcsolatba kerültem a hálózatosodás témakörével,
például A meggyőzés és befolyásolás elmélete c. kurzusom alkalmával is ebben a
témakörben adott elő a csoportom. A könyvből ezt a fejezetet tartottam a
legizgalmasabbnak. Próbáltam kiemelni azokat a részeket, amik valamilyen
vonatkozásukban kapcsolódnak hozzám, és ilyen értelemben megfogtak.
A társadalmi
interakciók évezredeken keresztül kizárólag a szemtől szembeni kommunikációval
terjedtek. Azonban technológiai fejlesztések miatt mindez megváltozott az
információk közzétételére és továbbítására szolgáló eszközök feltalálásával.,
valamint a személyek közötti kommunikáció nagy távolságokat áthidaló formáinak
a megteremtésével. A mai világban felhasználunk számos kommunikációs és
interakciós lehetőséget is, amelyek óriási tömegekben váltak népszerűvé. SMS
üzenetek, e-mail, Twitter, blogok, üzenetváltások, Google, YouTuve, Facebook –
ezek mind olyan dolgok, amelyek csak az elmúlt években, maximum évtizedben
váltak elterjedtté. Mégis marad néhány olyan dolog, ami nem változik meg.
Több olyan vita is
akad, amelyik arra vonatkozik, hogy az új technológia milyen hatást gyakorol a
közösségekre. A pesszimisták megközelítésében a kommunikáció új lehetőségei
gyengítik a hagyományos értelemben vett személyes kapcsolatokat, és arra
vezetnek, hogy a személyes interakciók egész sorától elfordulnak majd az
emberek. Az optimista szemléletmóddal ezek az eszközök továbbterjesztik,
kiterjesztik és kiegészítik az emberek közötti kapcsolatteremtés módozatait. Az
új technológiai hívei szerint az online kialakuló kapcsolatok függetlenek a
földrajzi elhelyezkedésünktől, valamint függetlenek a félénkségből vagy
diszkriminációból fakadó korlátoktól is. Előnyösek továbbá azok a névtelen és
tömeges interakciók is, amelyeket a valóságos világban nehezebb lenne
megvalósítani. Ahelyett, hogy ápolnánk a hozzánk közel eső néhány személyhez
fűződő kapcsolatainkat, ma gyengébb kötelékkel kötődünk több száz emberhez is,
messze túlléphetve a közösségi horizonton.
Az új technológiák
a más emberekhez való kapcsolódás ősi vágyát valósítják meg. Az online
kapcsolati hálók óriásiak, komplexek és szupermodernek, tükrözik az univerzális
és alapvető emberi hajlamot. A múlttól való eltávolodás pedig lehetetlen,
hiszen a telefon, az internet vagy a nyomtatás sem tette meg, csak közelebb
vitt hozzá!
Stanley
Milgram a több
kutatással is nevet szerzett magának. Az egyikben a vizsgálati alanyokat,
akiket tanárnak nevezett, a közelükben helyet foglaló kísérletvezető arra
utasította, hogy növekvő feszültségű elektromos áramütéssel büntessenek egy-egy
tanulót, ha egy szómemorizálási feladat teljesítése során rossz választ ad. A
tanárokat és a tanulókat sorshúzással választották ki, ami azonban színlelt
volt és a tanuló szerepét Milgram egyik munkatársa játszotta. A tanuló szerepében
szándékoltan gyenge teljesítményt nyújtott. Milgram érdeklődése arra irányult,
hogy a kísérlet vezetője mire tudja rávenni a tanárokat. A közismert kutatás
eredménye az, hogy a tanárok egészen addig folytatták a rossz válaszok
eredményes büntetést, amíg azok elérték a maximális, halálos szintet a
kísérletvezető buzdításának engedelmeskedve. Milgram mellett sokan mások is
megismételték ezt a kísérletet. 1999-ben összegezték ezeket, és eszerint a
kísérleti alanyok 61-66%-a volt hajlandó fatális elektrosokk használatára.
Milgram kétféle
magyarázatot adott az általa megfigyelt engedelmességre:
I.
Az
embereket valóban a konformitás motiválja: hajlamosak átengedni a döntés jogát
az adott helyzetben érvényesülő hierarchiában felettük álló személynek,
különösen akkor, ha stressz alatt állnak.
II.
az
emberek képesek elhatárolódni saját cselekedeteiktől és önmagukat egy másik
személy akaratát végrehajtó eszköznek tekinteni. Így nem érzik felelősnek
magukat a tetteikért.
2006-ban aztán
számítógéptudósok, pszichológusok és neurológusok egy csoportja megismételte a kísérletet valódi
tanárokkal, de virtuális tanulókkal. Utóbbiaknak azt mondták, hogy a tanuló
szerepét egy számítógépes animáció tölti be. A tanárok sisakon keresztül álltak
kapcsolatban a virtuális valósággal, és ekkor is azt az ukázt kapták, hogy
egyre növekvő áramütéssel sokkolják a tanulót, amikor az helytelenül válaszol a
memóriatesztre. 23 vizsgálati alany láthatta és hallhatta is a virtuális tanuló
reakcióit, 11-en csak szöveggel kommunikálhattak. Az első csoportból 12-en
megálltak a kísérlet vége előtt (23/12), de a második csoportból csak egy ember
tett így (11/1).
Az ilyen
kísérletek tanúsága szerint az online világban létrejövő interakciók
összemérhetőek a hús-vér emberek között a valóságban folyó interakciókkal, sőt,
alkalmasak lehetnek azok kiterjesztésére is. Az emberek még ilyen szokatlan
körülmények között is engedelmeskednek az emberi kapcsolatok törvényeinek.
Az emberi test manipulálása a valóságos
világban egyetemes kulturális jelenség. Ennek részben az oka, hogy fizikai
megjelenésünk befolyásolja azt, ahogyan mások kezelnek bennünket. Külső
megjelenésünk azt is befolyásolja, ahogyan mi magunk látjuk önmagunkat és ennél
fogva a cselekedeteinket is. Kiderült, hogy az online megjelenés tetszőlegesnek
tűnő manipulációi befolyásolják az online interakciókat is. Egy kutatásban,
akiknek vonzó avatárjuk volt, nagyobb önbizalmat mutattak, például
hajlamosabbak voltak beszélni önmagukról. Vagyis a magabiztosságukat nem az
határozta meg, hogy ők maguk a valóságos életben mennyire vonzóak, hanem az
avatárjuk vonzó vagy kevésbé volta.
A kutatók a saját
megjelenésünkről alkotott felfogásunknak ezt a hatását Próteusz-effektusnak
nevezték el a görög mitológiában szereplő istenalak után, aki bármilyen alakot
felölthetett, amilyent csak kívánt.
A virtuális
világban zajló interakciók átvihetőek a valóságos világba. A vonzó avatárokkal
bíró játékosok nagyobb önbizalommal léptek fel a valóságos világban is.
Az ilyen
kísérletek felhasználhatóak annak a témának a vizsgálatára is, hogy a
megjelenésünk mennyiben befolyásolja nemcsak azt, ahogyan mi látjuk önmagunkat,
hanem azt is, ahogyan mások kezelnek minket. Az emberek például online is
hajlamosak faji előítéleteket táplálni. Ha egy kéréssel fordult egy másik
kísérletben egy sötét bőrű avatár, jóval kevesebb kívánságát teljesítették
összesítve. Az online interakciók számos típusában még mindig jellegzetesen
emberi módon cselekszünk.
A világ népességének növekedése és az urbanizálódás
igen jelentős hatást gyakorol arra, hogy kivel találkozunk, kivel kerülünk
üzleti kapcsolatba vagy kivel járunk együtt iskolába. Az elmúlt kétszáz évben a
világ népessége kevesebb, mint egymilliárd főről hétmilliárdra gyarapodott, a népsűrűség
még ennél is intenzívebben nőtt. Még szembeötlőbb az emberi mobilitás mintáinak
a változása, amit a közlekedés fejlődése tett lehetővé.
A mobiltelefonok
bekapcsolt állapotban összeköttetésben állnak a jeltovábbító tornyok hálózataival,
lehetőséget adva a felhasználók mozgásainak lekövetésére. Barabási-Albert
László megvizsgált munkatársaival egy óriási adathalmazt, így hatmillió adat
alapján mobilitási térképet hozott létre. Barabási megállapította, hogy az
emberek mozgása összhangban áll a Lévy-flighttal (mindig irányt váltanak), de
jelentős különbséget mutatnak, hogy ki mennyi helyváltoztatásra vállalkozik,
továbbá időbeli megoszlás sem mondható véletlenszerűnek. Ma sokkal nagyobb
távolságok áthidalásával létesíthetünk kapcsolatokat másokkal, és többféle
emberrel kerülünk kapcsolatba, jóval változatosabb célokból.
A távolsági
beszélgetéseknél a telegráf, a telefon és az internet volt a legjelentősebb az
online kapcsolatokkal kiegészülve. Ezek túl sietőssé teszik az interakciókat,
megnyitják az utat a magánélet sérelmezéséhez és hozzájárulnak az erkölcsök
rombolásához. Fontosabb az a félelem is, amely alapján az emberek a
közösségeiken belül kialakult szoros barátságokat felcserélik a távolabbi
ismerőkhöz fűződő gyenge kapcsolatokért. Szerintem ez így nagyon rossz
megfogalmazás, hiszen csak könnyíti a kapcsolattartást az internet, akik fontosak
az életemben, jóval könnyebben tudok velük kommunikálni. A telefon is
kiegészítette a társadalmi kapcsolatokat, nem kiszorították őket. A Netville nevezetű
kísérletben, ahol az emberek ingyenesen igénybe vehető szélessávú internet
hozzáférési hálózatot építettek, az elektronos kommunikáció nem felváltotta,
nem kiszorította, hanem jelentősen megerősítette a szomszédok kapcsolataira
Amerikában jellemzőnek mondható közvetlen társadalmi kötelékeket.
A közösségi oldalak megkülönböztető jele,
hogy a hálózati kapcsolatokat láthatóvá teszik mind a felhasználó, mind mások
számára. A közösségi oldalak nem témák, hanem emberek köré szerveződnek. Mára
emberek százmilliói illesztették be a közösségi oldalak használatát a
mindennapi életükbe. Nem azzal a céllal szerveződtek, hogy idegenek
ismerkedjenek egymással.
A Facebook online
kapcsolati hálózatot 2004-ben a Havard Egyetemen hozták létre. Az egyetem
Facebook címmel minden évben kiadott és hallgatói között terjesztett egy
albumot, amely tartalmazta az adott évben beiratkozott valamennyi diáknak a
képét, feltüntetve azt is, hogy ki hol található meg a kampuszon. Egyfajta
fényképes telefonkönyvként szolgált, és a diákok egyre nagyobb számban
hagyatkoztak rá társadalmi kapcsolataik kialakításánál. Az egyik évben, amikor
az arcképes évkönyv kiadása technikai okok miatt késett, négy diák
éhségsztrájkot szervezett tiltakozásul.
25 évvel később a
Harvard egyik másodikos hallgatója, Mark Zuckerberg feltette a Facebookot az
internetre. Olyan népszerűvé vált, hogy más egyetemek hallgatói is csatlakozni
kívántak hozzá. A felhasználóknak eredetileg valamilyen felsőoktatási intézmény
közösségéhez kellett tartozniuk. Az oldal gondozói online is igyekeztek
biztosítani az intimitás és a biztonság atmoszféráját a regisztrált
felhasználók körében. A Facebook sikere ott kereshető, hogy a rendszergazdák
korlátozásokat vezettek be arra vonatkozóan, hogy a felhasználók kik láthatnak
a hálózatban. Ez csökkentette az egymás számára teljesen idegenek között
létrehozó kapcsolatok számát, így azt az érzést kelti az emberekben, hogy az
online kialakított világunk nem válik el a valóságos világban meglévő
kapcsolati hálózatainktól.
Sokan úgy vélik,
és arra használják az internetet, hogy valóságos élményeiket maguk mögött
hagyva mintegy új életet kezdenek, és saját barátokra tesznek szert a net
által. A virtuális világokban lehetőség van egy második életre, amelyben a
valóságos világban meglévő korlátok nélkül folytathatunk interakciókat. Ezek a
formák elhomályosítják a valóság és a virtuális világ közötti határokat. A
legmegdöbbentőbb, hogy egy 43 éves japán nő ötéves börtönbüntetést és ötezer dolláros
pénzbüntetést kapott azért, mert virtuálisan hozzáment egy 33 éves hivatali
dolgozóhoz, aki elvált tőle később. A nő bedühödött és elpusztította a férfi
avatárját. A valódi világban nem akart bosszút állni, mégis ez lett a sorsa. Ez
azért nem semmi… Emellett másik negatív példa még a fejezetből, hogy több oldal
is lehetőséget biztosít arra, hogy paranoiás vagy tévképzettel rendelkező
emberek számára élményt nyújtanak a megértés formájában. Ezek az emberek így
találkozhatnak egymással, megtalálják azokat, akik biztosítják őket arról, hogy
nem bolondultak meg. Az effajta támogatás azonban pszichológiai értelemben
súlyosbítja a helyzetüket. Dr. Ralph Hoffman, a Yale Egyetem pszichiátere: „Az
ilyen hiedelemrendszerek olyanok, mint egy cápa, amelynek állandóan
táplálkoznia kell. Ha viszont a téveszmét nem táplálják, akkor előbb-utóbb meghal,
vagy legalábbis elhalványodik. A fő dolog az, hogy ismételten meg kell
erősíteni.” Az internet sajnos, éppen erre ad lehetőséget. Szóval a
hálózatépítés nem mindig a pozitív értelemben értelmezendő – ez is ennek a
fejezetnek a tanulsága.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése